Original title:
Analýza trhu PR agentur v ČR v letech 2013-2015
Translated title:
Market analysis of PR agencies in Czech Republic in the period 2013 - 2015
Authors:
Jakubcová, Klára ; Loužek, Marek (advisor) ; Křítková, Soňa (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce analyzuje trh public relations v České republice mezi lety 2013 až 2015 na základě dostupných dat. Data pocházejí z oborového průzkumu pro Asociaci PR agentur a z účetních uzávěrek vybraných agentur. Hlavní hypotéza je, že tržní struktura na českém trhu PR agentur je monopolistická konkurence, protože je zde nehomogenní produkt, velké množství agentur, žádné vstupní bariéry a agentury nemají tržní moc. Hypotézu jsem testovala vypočtením koncentračního koeficientu a Herfindahl Hirschmanova indexu. Obě metody potvrdily hlavní hypotézu o monopolistické konkurenci na tomto trhu. Práce obsahuje také žebříček TOP 10 PR agentur na českém trhu dle obratů. Z něj vyplývá, že největší agenturou byla v roce 2013 Bison & Rose a v letech 2014 a 2015 AMI Communications. Na základě komparace změn v příjmech agentur sdružených v rámci APRA a cen za jejich služby mohu konstatovat, že mezi lety 2013 až 2015 došlo k 18% růstu příjmů agentur, což bylo způsobeno větším množstvím zakázek a nikoliv zvyšováním cen.The work analyzes market of public relations in the Czech Republic in the period from 2013 to 2015 based on the available data. Data come from research for The Association of PR Agencies (APRA) and from the balance sheets of selected agencies. The main hypothesis says, there is a monopolistic competition on the Czech market of PR agencies, because there is homogenous product, a large number of agencies, no entry barriers and agencies don´t have market power. I tested the hypothesis by calculating the Concentration coefficient and the Herfindahl Hirschman Index. Both methods confirmed the main hypothesis of monopolistic competition in this market. Work also includes the TOP 10 of PR agencies in the Czech market according to turnovers. It shows that the largest agency in the 2013 was Bison & Rose and in 2014 and 2015 it was AMI Communications. I also compared the changes in income and in prices of services by agencies that are members of APRA. So I can say that between the period from 2013 to 2015 there was a 18% growth in income of agencies, which was caused by higher quality of orders and not by raising prices.
Keywords:
APRA; Income fee; market analysis; market concentration; market share; PR agencies; Public relations; The Association of Public Relations Agencies; analýza trhu; APRA; Asociace Public Relations Agentur; Income fee; PR agentury; Public relations; tržní koncentrace; tržní podíl
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/53293