Original title:
Literární dílo G. Angioliniho a J.-G. Noverra v kontextu 18. století
Translated title:
The Literary Works of G. Angiolini and J.-G. Noverre in the context of the 18th century
Authors:
Dotlačilová, Petra ; KAZÁROVÁ, Helena (advisor) ; BRODSKÁ, Božena (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Ve své disertační práci předkládám kritický komentovaný překlad děl dvou nejvýznamnějších tvůrců baletů 18. století, Itala Gaspara Angioliniho a Francouze Jeana-Georgese Noverra. Jedná se o výběr jejich nejvýznamnějších textů, v nichž nastiňují svou reformní estetiku dějového tance. Samotným překladům předchází kapitola pojednávající o divadelní estetice a taneční historiografii první poloviny 18. století, v níž shrnuji nejvýznamější dobové diskuse a témata, z nichž choreografové při své reformě vycházeli. Každý komentovaný překlad doplňuje kapitola o pramenech, ze kterých jsem při překladu čerpala.This dissertation offers a commented translation into Czech language of works written by two most important choreographers of the 18th century, Italian Gasparo Angiolini and French Jean-Georges Noverre. It is a selection of their most important texts where they develop an inovative aesthetics of the dramatic ballet – ballet en action. An introductory chapter about theatre aesthetics of the first half of the 18th century is included in the beginning of the work where I summarize the most important discussions of the period and topics that inspired the choreographers to their reform in the art of dance. Futhermore, a chapter refering to the sources for this work is attached to each commented translation.
Keywords:
18. století; Angiolini, Gaspare, 1731-1803; balet; baletní inscenace; literární náměty; literární tvorba; Noverre, Jean Georges, 1727-1810
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9494