Original title:
Hra jako prostředek učení v hodinách čtení a literární výchovy ve 2. a 3. ročníku ZŠ
Translated title:
Game as a Means of Teaching in Reading and Literature Lessons for the Second and Third Grades of Elementary Schools
Authors:
NÁPRAVNÍKOVÁ, Veronika Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se bude zabývat uplatněním tvořivých metod a forem práce v hodinách čtení a literární výchovy ve 2. a 3. ročníku ZŠ. Těžištěm práce bude dobrá orientace v současné odborné literatuře, v alternativních učebnicích a metodických příručkách. Práce bude rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce představí vyučování čtení z pedagogicko-psychologického pohledu, zaměří se na aspekty didakticko-metodické, na otázky intenzifikace vyučování v hodinách čtení a literární výchovy - možnosti modernizace, optimalizace, racionalizace a efektivnosti. V praktické části práce budou uvedeny zajímavé metody a formy práce, nové netradiční modelové přístupy a efektivní metodická řízení vyučovacího procesu. Práce bude obohacena přitažlivými postupy při procvičování a prohlubování poznatků. Praktická část práce tak nabídne sborník hravých forem práce využitelných v hodinách čtení a literární výchovy. Některé hry budou ověřeny v praxi.The thesis deals with the application of creative methods and forms of work during reading and literature lessons in the 2nd and 3rd grades of elementary school. The main focus is on good orientation in contemporary professional literature, alternative textbooks and methodical guides. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part presents teaching of reading from the pedagogical-psychological point of view, it focuses on didactical-methodical aspects, on the problem of intensification of teaching in reading and literature lessons possibilities of modernization, optimization, rationalization and efficiency. In the practical part I introduce interesting methods and forms of work, new unconventional model approaches and effective methodical management of the teaching process. The thesis is enriched with attractive techniques for practising and deepening one's knowledge. In this way, the practical part offers a collection of playful forms of work which can be used during reading and literature lessons. Some games are verified in practice.
Keywords:
reading and literature lessons in the 2nd and 3rd grades of elementary school; School by Play; čtení a literární výchova v 2. a 3. ročníku ZŠ; Škola hrou Citation: NÁPRAVNÍKOVÁ, Veronika. Hra jako prostředek učení v hodinách čtení a literární výchovy ve 2. a 3. ročníku ZŠ. České Budějovice, 2016. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/40663