Original title:
Identifikace charakteristik mentorského vztahu v doktorském stupni vzdělávání
Translated title:
Identifikation of charakteristics mentoring relation ship in doctoral education
Authors:
Štádlerová, Michaela ; Hron, Jan (advisor) ; Fejfarová, Martina (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná disertační práce na téma "Identifikace charakteristik mentorského vztahu v doktorském stupni vzdělávání" je strukturována do několika hlavních oblastí. Teoretická část disertační práce definuje základní pojmy a teorie, které jsou základem řešení vymezené problematiky disertační práce a současně se zabývá problematikou doktorského studia na vysokých školách. Na základě teoretických východisek, byla stanovena výzkumná otázka, která byla zaměřena na hodnocení doktorského studia. Hodnocení vychází ze strany studenta doktorského programu, protože jak uvádí zdroje, jsou důležitou složkou inovativních nápadů a mají tak do určité míry výrazný vliv na úroveň, efektivnost doktorského programu v České republice. Cílem disertační práce bylo identifikovat charakteristiky mentorského vztahu a posoudit, jak se projevují z pohledu studenta doktorského programu ve vztahu s jeho školitelem, se zaměřením na společenskovědní studijní obory. V empirické části byla shromážděna primární data metodou dotazování, osobních rozhovorů a elektronického dotazování. Data byla zpracována s využitím vícerozměrných metod (korespondenční analýza, faktorová analýza), multinomické regrese a vícenásobné regrese. Na základě výše uvedených statistickým metod, byly nalezeny významné závislosti mezi sledovanými proměnnými a současně byly celkově zhodnoceny faktory, které citlivě reagují na potřeby studenta doktorského programu v závislosti na stanovených prediktorech. Výsledky disertační práce, byly na základě syntézy poznatků, vloženy do kontextu předešlých výzkumů s možností dalšího rozšíření v oblasti teoretické a praktické.The thesis "Identification of characteristics mentoring relationship in doctoral education" is divided into several main areas. The theoretical part of the thesis defines the basic concepts and theories for solving the problems defined dissertation and also deals with the issue of doctoral studies at universities. Based on theoretical assumptions, the research questions, which focused on the evaluation of doctoral studies. Rating is based on the student doctoral program because, as indicated resources are an important component of innovative ideas and have to some degree a significant impact on the level doktorskéhého efficiency program in the Czech Republic. The aim of this study was to identify the characteristics of the mentoring relationship and consider how they appear from the perspective of the student's doctoral program in a relationship with his trainer, focusing on arts fields of study. In the empirical part was gathered by interviewing primary data, personal interviews and electronic questionnaires. The data were processed using multivariate methods (correspondence analysis, factor analysis), multinomial regression and multiple regression. Based on the above statistical methods were found to have significant dependence between the observed variables and also were overall evaluated factors that are sensitive to the needs of the student's doctoral program depending on the set of predictors. The results of the dissertation was based on a synthesis of knowledge embedded in the context of previous research with potential for further expansion in theoretical and practical.
Keywords:
Doktorand; Doktorské studium; Faktor; Mentee; Mentor; Mentoring; Školitel