Original title:
Nákupní chování spotřebitelů preferující veganství
Translated title:
Purchasing behavior of consumers preferring veganism
Authors:
Kele, Michal ; Šánová, Petra (advisor) ; Hrubcová, Barbora (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou spotřebitelského chování konzumentů potravin v souvislosti s preferencí veganské stravy. Je zde charakterizován vliv veganství na nákupní chování spotřebitele, zachycen vývoj trhu veganských potravin, zmapován sortiment veganských potravin v České republice (konkrétně sortiment rostlinných alternativ masa, masných výrobků, mléka a mléčných výrobků) a zhodnocena jeho nabídka v maloobchodní síti. Prostřednictvím dotazníkového šetření jsou zjištěny základní aspekty spotřebitelského chování veganů a "běžných" konzumentů (neveganů), porovnány diference mezi těmito spotřebiteli a je identifikována poptávka po konkrétních veganských potravinách.The bachelor thesis deals with the issue of food consumption behavior in connection with vegan food preferences. This thesis characterizes the influence veganism has on purchasing behavior, captures the vegan food market growth, reviews the range of vegan food in Czech Republic (concretely the range of plant-based meat and meat products altenatives, non-dairy milk and milk products altenatives) and the retail supply. Survey research is used to detect basic consumer behavior aspects of vegans and non-vegans, to compare differences between these consumers and to identify their demand for specific vegan foods.
Keywords:
maloobchod; nabídka; potraviny; spotřebitel; spotřebitelské chování; veganství; životní styl