Original title:
Učební pomůcky pro výuku odborných předmětů
Translated title:
Teaching aids for teaching vocational subjects
Authors:
Šmíd, Václav ; Němejc, Karel (advisor) ; Irena, Irena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Moderní ale i klasické učební pomůcky velmi zefektivňují výuku a podněcují žáky k jejich aktivitě ve výuce a tím velkou mírou přispívají k osvojování probírané látky. Začlenění učebních pomůcek do výuky odborných předmětů usnadňuje práci nejen pedagogům, ale i samotným žákům při získávání nových vědomostí a dovedností. Předložená bakalářské práce se v teoretické části zabývá přehledem, komparací a popisem jednotlivých učebních pomůcek vhodných pro výuku odborných předmětů, které jsou v současné době nejvíce začleňovány do výuky. Součástí této práce je také přehled historie. Dále literární přehled pojednává o historii pedagogiky a vzniku učebních pomůcek. Praktická část je vypracována na základě průzkumu skrze dotazníkové šetření mezi žáky 1. 2. a 3. ročníků tříletých učebních oborů v konkrétní vzdělávací instituci. Zadaný dotazník je zaměřen na získání relevantních informací, jak žáci hodnotí přínos a efektivitu použitých učebních pomůcek zařazených do teoretické výuky před konáním výuky praktické. Zjištěné výsledky této práce mohou být přínosem z hlediska zefektivnění teoretické výuky odborných předmětů, které jsou důležité pro žáky, před započetím praktické výuky. Modern as well as classical teaching aids greatly support and strengthen the teaching practice while encouraging students to take an active part in the learning activity within the classroom, thus contributing to a higher degree of mastering the subject matter. Integration of teaching aids in teaching vocational subjects not only enables effective and precise teaching, but it also allows the students to acquire their knowledge and practical skills. The theoretical part of this thesis presents an overview, description and comparison of various teaching materials suitable for teaching technical subjects, which are currently the most integrated teaching methods in vocational studies. In addition, the review of literature discusses the history of education and formation of teaching aids. The practical part, which has been conducted in a participating educational institution, elaborates on the questionnaire survey conducted amongst students who are currently in their 1st, 2nd and 3rd year of the three-year program. The questionnaire is focused on obtaining relevant information from the students on how they evaluate the benefits and effectiveness of the teaching aids during the theoretical lesson which takes place prior to the practical training. The results of this thesis can be beneficial in terms of streamlining the theoretical teaching of vocational subjects that are important for students before the start of their practical training.
Keywords:
efektivita; odborné předměty; příprava na praktickou výuku; teoretická výuka; učební pomůcky