Original title:
Didaktická technika jako faktor zvyšování účinnosti práce učitele
Translated title:
Didactic technique as a factor in increasing the effectiveness of teacher's work
Authors:
Velíšková, Hana ; Slavík, Milan (advisor) ; Stanislav, Stanislav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem Didaktická technika jako faktor zvyšování účinnosti práce učitele je zaměřena na používání didaktické techniky během procesu vyučování. Cílem bakalářské práce je prokázat vyšší účinnost a kvalitu výuky s využitím didaktické techniky. K tomuto zjišťování docházelo pomocí metodických nástrojů v podobě dotazníkového šetření, pozorování žáků během vyučování a neformálních rozhovorů s učiteli. Z hlediska dotazníkového šetření u žáků bylo prokázáno, že využívání didaktické techniky je potřebnou součástí moderního vzdělávání. Žáci ve svých odpovědích zároveň kladli velký důraz na zlepšení celkové vybavenosti školy. Za nejběžněji používanou didaktickou techniku žáci označili počítač, datový projektor, promítací plátno, interaktivní tabuli. Očekávanými výstupy u rozhovorů s učiteli byly často zmiňovány časová náročnost přípravy takové vyučovací jednotky, nízký zájem žáků, věk učitele, náročnost přípravy po stránce odborné. Didaktickou techniku lze označit jako faktor zvyšování účinnosti práce učitele za předpokladu jistých doporučení v podobě podpory vedení školy, v aktivním přístupu žáků k výuce a neustálému technickému sebevzdělávání učitelů.Bachelor thesis Didactic technology as a factor for increasing the effectiveness of the teacher is focused on the use of educational technology in the teaching process. The aim of the thesis is to demonstrate higher efficiency and quality of teaching using teaching techniques. Discovery was conducted using methodological tools in the form of a questionnaire survey , observation of students during lessons and informal conversations with teachers. From the perspective of a questionnaire survey among students has shown that the use of educational technology is a necessary part of modern education. Students in their responses also placed great emphasis on improving the overall school facilities. For the most commonly used technique of teaching students labeled computer, data projector, projection screen, interactive whiteboard. The expected outputs of interviews with teachers were often mentioned time consuming preparation of such a teaching unit, low interest of students, teachers age, needed to prepare the expert. Didactic technique can be
described as a factor in increasing the efficiency of work of teachers, provided certain recommendations in the form of support for school management, students' active approach to teaching and constant technical self-education teachers.
Keywords:
Didaktické prostředky; Efektivita práce učitele; Motivace učitelů; Příprava učitelů na vyučování; Vzdělávání; Žáci