Název:
Analýza výskytu dopravních nehod v okolí dálničních nájezdů a sjezdů na dálnici D1 ve Středočeském kraji v závislosti na charakteru odbočovacího pruhu
Překlad názvu:
Analysis of traffic accidents locations, situated near motorway D1 in Central Bohemian Region entrances and exits in depending on the character of turning lane
Autoři:
Máčalíková, Markéta ; Šebková, Marika (vedoucí práce) ; Vojtěch, Vojtěch (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce je zaměřena na dopravní nehodovost České republiky v roce 2013. V teoretické části jsou za pomocí zákonů a norem popsány pojmy týkající se provozu na pozemních komunikacích. Řešenou problematikou jsou dopravní nehody vyskytující se v okolí dálničních nájezdů a sjezdů v úseku dálnice D1 na území Středočeského kraje. Hlavním cílem bylo zjistit, zda je dopravní nehodovost ovlivněna délkou odbočovacího nebo připojovacího pruhu. Data dopravních nehod byla získána z databáze Policie České republiky a délky přerušovaných čar odbočovacích a připojovacích pruhů byly změřeny v programu ArcGIS. Pro zjištění, zda jsou nehody ovlivněny charakterem nájezdu nebo sjezdu, došlo k rozdělení nájezdů a sjezdů dle jejich typu. K analýze bylo použito celkem 73 nájezdů a sjezdů a 199 dopravních nehod. Úmyslem analýzy bylo poukázat na fakt, že ke snížení dopravní nehodovosti by bylo možné přispět nejen upravením stavu dopravní sítě, ale i upravením parametrů na dálnicích.This thesis is focused on traffic accidents of Czech Republic in year 2013. The theoretical part describes the concepts that relate to the road traffic with the help of laws and standards. Solved problems are traffic accidents, which are situated around motorway´s entrances and exits on the motorway D1 in the Central Bohemian Region. The main objective was to find out, if traffic accidents are influenced by the length of turning lanes or length of connecting lanes. Data of traffic accidents were obtained from the database of the Police of the Czech Republic and the length of dashed lines of turning lanes and connections lanes were measured in ArcGIS. To determine if the accident affected of the character of entrance or exit, entrances and exits were divided according to their type. For analysis were used 73 entrances and exits and 199 traffic accidents. The intention of the analysis was to highlight the fact that the reduction in traffic accidents should be able to contribute not only by adjusting the state of the transport network, but also by adjusting parameters on highways.
Klíčová slova:
ArcGIS; bezpečnost; dopravní infrastruktura; dopravní nehody; dálniční sjezdy