Original title:
Využití online sociálních sítí ve veřejné správě
Translated title:
The usage of online social networks in public administration
Authors:
Fátor, Ondřej ; Lohr, Václav (advisor) ; Zdeněk, Zdeněk (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá problematikou online sociálních sítí a jejich využití ve veřejné správě. Teoretická část vymezuje základní pojmy z oboru veřejná správa. Dále práce člení sociální sítě, které je možné pro komunikaci v tomto oboru využít. Nejprve je popsán jejich vývoj, následně jsou sítě charakterizovány z hlediska jejich funkcí a možnosti využití. Závěrem se teoretická část zabývá komunikací obcí, personálním obsazením pro správce sítí a finanční náročností správy sociálních sítí.
Analytická část je podložena dotazníkovým šetřením, které je provedeno mezi uživateli sociálních sítí. Cílem je zjistit, zda má komunikace obcí na sociálních sítích pro uživatele přínos. Tento výzkum je následně doplněn analýzou sociálních sítí krajských měst, kde jsou porovnávána data, získaná za určité časové období, s teoretickými východisky a doporučením expertů z první části práce. Součástí analýzy je i měření reakční doby na dotaz zaslaný obcím prostřednictvím Facebooku.
This bachelor thesis pursues the issue of social networks and their application in public administration. The theoretical part specifies basic terms related to public administration. The following part presents the list of the most common social networks today. The list is sorted according to which social networks are useful for public administration. First, there is the development of these networks described. Second, the characteristics related to website administrator and financial demands are explained.
The analytical part of this bachelor thesis is based on questionnaire which has been performed among social network users. The goal was to find out whether local governments' communication and performance is beneficial for users of the same social network or not. This research has been complemented by the analysis of the county town's social networks where the data has been compared and gathered for specific time period with theoretical foundation and professional recommendations. Measuring the reaction time between sending the question to the participating local governments via Facebook and their response is also a part of the analysis.
Keywords:
Analýza; Facebook; Komunikace; Marketing; online sociální sítě; Sociální média; Twitter; Veřejná správa