Original title:
Integrace žáka se smyslovým postižením do učebního oboru
Translated title:
Integration of pupil with sensory disabilities into apprenticeship departments
Authors:
Piklová, Martina ; Krahulcová, Beáta (advisor) ; Monika, Monika (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Česká zemědělská univerzita v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem Integrace žáka se smyslovým postižením do učebního oboru pojednává o pedagogické i sociální integraci žáků s určitým zdravotním postižením.
V teoretické části se práce věnuje pojmům integrace a inkluze, jeho srovnáním České republiky a dalších Evropských států. Dále se soustředí na zrakové postižení, rozvoj, příčiny a důsledky. Podrobně popisuje vzdělávání osob se zrakovým postižením, jeho historií i současností a podmínkami integrace žáků s tímto postižením. Neopomíná také práci učitele a asistenta pedagoga při výuce žáka se zrakovým postižením.
Praktická část využívá nástroje pro hromadné zjišťování informací (dotazník), k tomu aby bylo zjištěno, jak jsou o zrakovém postižení informováni pedagogové na konkrétní základní škole, informovanost rodičů a názor rodičů na smyslové postižení zraku a jeho integrace na základní škole.
Bachelor thesis entitled Integration of pupil with sensory disabilities into apprenticeship departments with educational and social integration of students with certain disabilities. The theoretical part deals with the concepts of integration and inclusion, comparing the Czech Republic and other European countries. It focuses on visual impairment, development, causes and consequences. Describes in detail the education of visually impaired people, its history and present conditions and the integration of pupils with this disability. He does not forget also the work of a teacher and an assistant teacher in the teaching of pupils with visual impairment. The practical part uses multiple tools, identifying information (questionnaire) to do in order to determine how a visual impairment informed teachers at specific elementary school informed parents and parents' opinion on sensory visual impairment and its integration in elementary school.
Keywords:
integrace; osobnost pedagoga; smyslové postižení