Název:
Kognitivní schopnosti psů
Překlad názvu:
The cognitive abilities of dogs
Autoři:
Tieslová, Markéta ; Fiala Šebková, Naděžda (vedoucí práce) ; Chmelíková, Eva (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Česká zemědělská univerzita v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Kognitivní schopnosti psů jsou velice komplexním a obsáhlým tématem. Skládají se z několika téměř samostatných oddílů, které je třeba prostudovat a poznatky z nich propojit. Počínaje anatomickou a fyziologickou stránkou fungování mozku psa a jednotlivých smyslů, které jsou třeba, právě k poznávání okolního světa, pokračujeme ke zpracování získaných podnětů. K tomu, aby byl pes schopen získané poznatky využít dál, ke svému životu, musí být schopen si je zapamatovat, proto se dotýkáme i oblasti paměti. Velkou kapitolou kognitivních schopností je samotné učení a motivace, která psa k poznávání a učení vede. Samozřejmě, že na poznávací schopnosti během vývoje měla veliký vliv domestikace a dále spolupráce s novým partnerem, člověkem. Pes se musel naučit rozeznat jeho signály a naučit se číst v jeho tvářích. Tento vývoj nám může dokladovat řada rozdílů ve vnímání chování vlků a dnešních domestikovaných psů.
Při studování kognitivních schopností psů se setkáváme velice často s širokou řadou testů, které mají osvětlit myšlení a řešení problémů, s kterými se pes může setkat. Na základě těchto testů je pes velice inteligentní a samostatný tvor, který velice rychle chápe a dokáže si v řadě životních situací dobře poradit a své zkušenosti zúročit.
Samostatnou kapitolou je potom Syndrom kognitivní dysfunkce u psů. Samozřejmě, že největší vliv na projevení tohoto syndromu má věk sledovaných zvířat, po osmém roce věku psů jejich výkonost i životní úroveň poměrně drasticky klesá. Je třeba proto u těchto psů kognitivní dysfunkci včasně detekovat a začít jí kompenzovat. Ať už vhodnou medikamentózní podpůrnou léčbou, nebo i pravidelnými tréninky s majiteli. Je pravda, že stále drtivá většina majitelů nevěnuje zhoršujícímu se stavu jejich psů dostatečnou pozornost a ani povědomí a chuť k testování ve veterinárních ordinacích není dostatečná. Bylo by třeba vnést mezi majitele starší populace psů větší osvětu.
Cognitive skills of dogs is a very complex and broad topic. They consists of some distinctive parts which have to be studied deeply and as a consequence to interconnect the pieces of knowledge. To begin with, we start our analyses with the anatomical and physiological aspect of the dog´s brain function and its particular sences which are cruicial for learning about the world and its understanding. We continue with the processing of the gained stimuli. For the dog to be able to use their gained knowledge for further life, they necessarilly have to be able to remember them. This is why we touch the boundary to the memory part.
The proper learning and motivation themselves are one of the biggest issues. It is the motivation which leads the dog to the learning. Certainly, domestication and cooperation with the dog´s new partner - man - has had a great influence on the cognitive skills during the evolution. The dog had to learn to differenciate the human signals as well as to read in the human face. We could perfectly point out on the wide range of differences in the bahaviour understanding of wolves and comtemporary domesticated dogs.
While studying the cognitive skills of dogs we are facing a complex and wide sets of test which are to clarify dog´s thinking and problem solving. Based on those tests, the dog is seen as a very intellingent and at the same time independent creature, which understands very quickly and which can handle many sitiations in a flexible and complex way. The dog can also use its experience for their benefit.
Cognitive dysfunction Syndrom by dogs is a distinctive chapter. Of course, the biggest influence on the dysfunction to come clear and be displayed is the age of the dog. After their 8 years the efficiency and life standard deteriorate drastically. It is necesarry to determine and detect such dysfunction and start to compensate it. Either by suitable and appropriate medical cure or by regular trainings with the owners. The truth is that the majority of owners still do not pay full attention to the worsing condition of their dog. What is more, they do not know about it nor do they have motivation and taste fot testing in veterinary premises. As a matter of fact, it is important to bring the education there, especially to the owners of older dogs .
Klíčová slova:
dysfunkce; kognitivní schopnosti; motivace; paměť; pes; učení