Název:
Informovanost personálu poskytovatelů sociálních služeb Jihočeského kraje o mimořádných událostech
Překlad názvu:
Staff awareness of social service providers the South Bohemian region of incidents
Autoři:
HANZALOVÁ, Edita Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá informovaností personálu poskytovatelů sociálních služeb Jihočeského kraje o mimořádných událostech. Pro bakalářskou práci byly náhodně vybrány sociální zařízení poskytující pobytovou formu pro zdravotně postižené osoby. V těchto zařízeních jsou klienti po celou dobu závislí na pomoci druhých v tomto případě na personálu. Z toho důvodu by personál měl být dostatečně informován o mimořádných událostech a doporučených způsobech chování při jejich vzniku. Mezi sociální zařízení starající se o zdravotně postižené osoby a poskytující pobytovou formu patří: domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem, domovy pro osoby se zdravotním postižením, odlehčovací služby, týdenní stacionáře, chráněná bydlení a sociální rehabilitace. V teoretické části bakalářské práce je řešena problematika mimořádných událostí a dělení dle jejich vzniku. Jedná se o přírodní mimořádné události a mimořádné události způsobené lidskou činností. Podle Havarijního plánu Jihočeského kraje jsou vybrané mimořádné události představeny konkrétněji. Další kapitolou bakalářské práce, která je velmi podstatná k danému tématu, je popis sociálních služeb. Popisuji zde sociální služby, které poskytují pobytovou formu a starají se o zdravotně postižené osoby. Na území Jihočeského kraje odpovídalo těmto kritériím 81 zařízení. Pro praktickou část bylo náhodným výběrem osloveno 30 zařízení. Dotazníkového šetření se aktivně účastnilo 20 z oslovených zařízení. Cíl práce korespondoval s formulovanou výzkumnou otázkou, a to "Jaká je znalost personálu poskytovatelů sociálních služeb na území Jihočeského kraje o mimořádných událostech?". K dosažení cíle práce a zodpovězení výzkumné otázky bylo realizováno dotazníkové šetření u vybraných zařízení na území kraje. Byly vytvořeny dva typy dotazníků. Jeden dotazník byl určen pro ředitele nebo odpovědné vedoucí poskytovatelů sociálních služeb. Obsahoval celkem 15 otázek. Dotazníkové šetření u ředitelů a odpovědných vedoucích poskytovatelů sociálních služeb probíhal metodou PAPI (Paper And Pen Interviewing). Dále byl vytvořen dotazník pro personál poskytovatelů sociálních služeb. Tento dotazník byl rozdělen na tři části a obsahoval celkem 28 otázek. První část obsahovala 4 otázky, které poskytovaly informace o respondentovi. Druhá část obsahovala 16 otázek. Tato část byla zaměřena na základní znalosti respondentů v otázkách mimořádných událostí. V poslední třetí části bylo 8 otázek, které byly zaměřeny na sebehodnocení personálu poskytovatelů sociálních služeb. Výsledky dotazníkového šetření byly vyhodnoceny formou grafů včetně jejich interpretace. Informovanost personálu poskytovatelů sociálních služeb byla hodnocena v jednotlivých otázkách mimořádných událostí a následně v tematických oblastech mimořádných událostí. Mezi tematické oblasti patří nebezpečné chemické látky, ochrana obyvatelstva, požár, epidemie, radiační havárie, povodeň, evakuace a první pomoc. K hodnocení informovanosti personálu poskytovatelů sociálních služeb byla stanovena hranice 80 % správných odpovědí. Z výsledků dotazníkového šetření vyplývá, že personál poskytovatelů sociálních služeb není dostatečně informovaný v otázkách mimořádných událostí. Hranice úspěšnosti byla splněna v otázce, k čemu sloučí varovný signál "všeobecná výstraha" a v otázce, co je akutní nemoc z ozáření. V tematických oblastech nebyla hranice úspěšnosti splněna nikde. V rámci bakalářské práce byla hodnocena i celková připravenost sociálních zařízení na vznik mimořádných událostí. Všichni účastnění poskytovatelé sociálních služeb mají zpracovaný požární evakuační plán a většina provádí nácvik evakuace. Z bakalářské práce vyplývá, že personál poskytovatelů sociálních služeb je nedostatečně informovaný o mimořádných událostech a poskytovatelé sociálních služeb nedostatečně školí svůj personál a klienty o doporučených způsobech chování při vzniku mimořádných událostí. The thesis deals with the level of knowledge of staff members of social service providers in South Bohemia region in case of emergencies response. Residential social care facilities that provide care for disabled people were randomly selected. These facilities provide care to clients who are permanently dependent on other people´s assistance, in this case assistance from staff members. Therefore, the staff should be sufficiently informed concerning emergencies and appropriate response to such emergencies. The social services facilities providing residential care for disabled people include: senior homes, homes for people with special needs, homes for disabled, respite services, weekday boarding facilities, sheltered accommodation and social rehabilitation. The theoretical part of the thesis reviews the concept of emergencies and their classification. These include natural disasters and emergencies caused by human activities. Selected emergencies are presented in more detail using the Emergency Preparedness Plan of South Bohemia. Another chapter of the thesis, very relevant to this topic, is the description of social care system. Residential social care sector providing care to disabled people is characterised. There are total 81 facilities that meet the criteria in the South Bohemia territory. In the practical part, 30 of these facilities, randomly selected, were contacted. The questionnaire was filled and returned by 20 facilities. The aim of the thesis corresponded with the research question: "What is the level of knowledge of staff members of social service providers in South Bohemia region what to do in case of emergency?" We have chosen a questionnaire form in selected facilities to respond the research question and to accomplish the aim of the thesis. Two types of questionnaires were designed. One questionnaire was intended for directors or head managers of the social services providers. It included total 15 questions. The questionnaire for the group of directors and head managers in the social care facilities used PAPI (Paper and Pen Interviewing) method. We have also designed a questionnaire for staff members of social services providers. This questionnaire was divided in 3 parts and included 28 questions. The first part contained 4 questions finding the characteristics of the respondent. The second part contained 16 questions. This part determined the level of respondent´s general knowledge concerning emergencies. The last, third part, contained 8 questions, that aimed at the social care facilities staff members self-assessment. The questionnaire results have been analysed using charts including their interpretation. The level of social services staff member awareness was assessed in case of individual types of emergencies, and subsequently in groups of emergencies. Groups of emergencies included dangerous chemicals, civilian protection, fire, infectious disease outbreak, radiation incident, flood, evacuation, and first aid. The level of 80% of correct answers was set to be the threshold of good knowledge by staff members. The questionnaire results suggest that social services staff members are not sufficiently informed what to do in case of emergencies. The margin of success was reached in the question what purpose has the warning sound "general alert", and in the question what is acute radiation disease. In the group of emergencies, the level of good knowledge was not reached in any item. The thesis also assessed the level of preparedness of individual social services facilities for an emergency. All of the participating social services providers have a Fire evacuation plan, and majority do evacuation drills. The thesis concludes that social services staff members are insufficiently informed concerning emergencies, and that social services providers insufficiently train their staff members as well as their clients concerning recommended response to an emergency.
Klíčová slova:
informovanost; mimořádné události; personál sociálních služeb; poskytovatelé sociálních služeb; emergencies; knowledge; social services providers; social services staff members Citace: HANZALOVÁ, Edita. Informovanost personálu poskytovatelů sociálních služeb Jihočeského kraje o mimořádných událostech. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/47036