Název:
Filosofie pro děti jako koncepce výuky náboženství a katecheze.
Překlad názvu:
Philosophy for children as a concept of religious education and catechesis
Autoři:
ODEHNALOVÁ, Barbora Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce si pokládá dvě otázky, Jak promýšlejí děti ve věku 12 15 let biblické texty? A Jak lze pomocí Filosofie pro děti podněcovat promýšlení víry u dětí ve věku 12 15 let? Pro zodpovězení těchto otázek jsem zvolila postup kvalitativního výzkumu, který spočíval v jednotlivých diskuzích ve vybraných ohniskových skupinách. Tento dialog byl veden pomocí zásad Filosofie pro děti. Teoretická část práce se zabývá vymezením důležitých pojmů, jakými jsou výuka náboženství, katecheze z pohledu různých dokumentů církve a dalších vzdělávacích programů, a upřesněním zásadních rozdílů mezi těmito dvěma pojmy. Dále vymezení struktury a zásad Filosofie pro děti, ale také historicky vývoj tohoto programu. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem v ohniskových skupinách. Tento výzkum obsahuje diskuze vybraných ohniskových skupin, kde jednotlivé výpovědi jsou zakódovány a následně v tabulce četností výpovědí zařazeny. Podle těchto tabulek je výhodnocována diskuze z hlediska četnosti výpovědí. Následně je vyhodnocován i obsah diskuzí. Dále jsou kódy rozděleny do kategorií ze kterých jsou diskuze vyhodnoceny do závěrečného shrnutí a zodpovězeny položené otázky. This thesis considers two questions, "How children aged 12 to 15 years rethinking of biblical texts? And how can using the Philosophy for Children stimulate thinking about faith of children aged 12 to 15 years?" To answer these questions, I chose the qualitative research, which consisted in various discussions in selected focus groups. This dialogue was guided by the principles of philosophy for children. The theoretical part of my thesis deals with the definition of important concepts, such as religious education, catechesis from the perspective of various documents of the Church and other educational programs, and specifying the key differences between these two concepts, define the structure and principles of philosophy for children, but also the historical development of this program. The practical part deals with the qualitative research in focus groups. This research includes discussion of selected focus groups, where individual statements are encoded and then included in the table of frequencies. According to these tables discussions is evaluated in terms of statements frequencies. Subsequently the content of discussions is also evaluated. The codes are divided into categories from which discussions are evaluated in the final summary with answers to the key questions.
Klíčová slova:
Bůh; cíle filosofie pro děti; církevní dokumenty; filosofie pro děti; identita; interpretace získaných dat; Ježíšovi podobenství; katecheze; Klíčová slova: výuka náboženství; křesťanství; metodologie výzkumu; metody katecheze; osnovy; osobnost katechety kvalitativní výzkum; RVP ZV; Stvoření světa.; víra; výzkumný design psychologie myšlení; zkušenost; znaky náboženské výchovy ohniskové skupiny; zásady pro vedení filosofické diskuze; římsko- katolická církev; catechesis; Christianity; Creation of the world.; curriculum; documents of the Church; experience; faith; God; identity; interpretation of collected data; Jesus' parable; Keywords: teaching of religion; methods of catechesis; objectives of philosophy for children; personality catechists - qualitative research; philosophy for children; principles for guiding philosophical discussion; psychology of thinking research design; research methodology; Roman Catholic Church; RVP ZV; signs of religious education of focus group Citace: ODEHNALOVÁ, Barbora. Filosofie pro děti jako koncepce výuky náboženství a katecheze.. České Budějovice, 2016. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/43738