Název:
Rozvoj komunikačních dovedností u dětí s Downovým syndromem
Překlad názvu:
Developing communication skills in children with Down Syndrome
Autoři:
ŠANDEROVÁ, Eva Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce je zpracována jako vícečetná případová studie týkající se dětí s Downovým syndromem. Cílem bakalářské práce je nastínit různé možnosti komunikačních dovedností u dětí s Downovým syndromem. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsem se zaměřila na problematiku Downova syndromu, vývoj jedince s Downovým syndromem, typické rysy dětí s Downovým syndromem a terminologii. Další kapitoly v teoretické části obsahují jazykové roviny a vývoj řeči a komunikaci takto postižených jedinců. V praktické části bakalářské práce byly použity metody kvalitativního výzkumu, a to rozhovory a pozorování. Praktickou část tvoří dvě případové studie dětí předškolního věku s Downovým syndromem. Dílčím cílem bakalářské práce bylo navrhnout logopedická cvičení, kterými bude rozvíjena řečová schopnost dětí s Downovým syndromem. Obě děti navštěvují běžnou mateřskou školu, kde jeden má k dispozici logopeda a druhý má ve třídě děti se specifickými potřebami. Se spoluprací učitelky z mateřské školy jsem navrhla několik pomůcek na základě jednotlivých oblastí rozvoje řeči. V oblasti komunikace jsem připravila pomůcky napomáhající správnému dýchání, rozvoji motoriky mluvidel, nácviku hlásek a rozvoji slovní zásoby. Poté jsem zapojila rozvoj hrubé a jemné motoriky a jako poslední rozvoj percepce, kde jsem se zaměřila na sluchovou a zrakovou percepci.This bachelor thesis is processed as a multiple case study considering children with Down syndrome. The main goal of the thesis is to develop communication skills of these children. The thesis itself is split into two parts, theoretical and practical. Theoretical part of the thesis is focused on the problematics of Down syndrome disease and its terminology. Next two sections of such part are dedicated to language levels and development of communication skills of those affected by the syndrome. In practical part of the thesis, the method of qualitative research is applied including techniques: analysis of professional literature, cases of studies and direct observation of the children. This part includes two cases of studies focused on preschoolers affected by Down syndrome. The main goal of the research is to propose exercises to help with developing communication skills of these children. Both examined children attend kindergartens, where one of these children is under control of speech and language therapist and the second one is surrounded by other children having similar problems and thus the teacher itself is taking care of them. With a collaboration of the headmaster of the kindergarten, I proposed several exercises to support development of speech skills. These include breathing exercises, exercises to improve speech organs motor skills, exercises to practice phonetics and vocabulary enlargement exercises. I also focused on the development of both gross and fine motor skills and perception development including visual and auditory perception.
Klíčová slova:
Downův syndrom vývoj - řeč; Down syndrome - development - speech Citace: ŠANDEROVÁ, Eva. Rozvoj komunikačních dovedností u dětí s Downovým syndromem. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/42696