Original title:
Co je Internetová jazyková příručka a jak s ní pracovat
Translated title:
What is the Internet Language Guide and how work with it
Authors:
Konečná, Hana Document type: Papers Conference/Event: Letní škola slovanských (bohemistických) studií /49./, Brno (CZ), 2016-07-16 / 2016-08-13
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Internetová jazyková příručka (IJP) byla zpřístupněna v lednu 2009. Lingvisté z Ústavu pro jazyk český AV ČR (ÚJČ) při jejím vytváření vycházeli ze zkušeností s jazykověporadenské činnosti. Tato služba veřejnosti patří mezi významné aktivity ÚJČ. Slovníková část IJP dnes obsahuje přes 102 000 slovníkových hesel, výkladová část pak především ty jevy, na které se uživatelé češtiny v jazykové poradně ptají opakovaně. Začátkem roku 2014 byla IJP interaktivně propojena se Slovníkem spisovného jazyka českého (více než 192 908 hesel) a se Slovníkem spisovné češtiny pro školu a veřejnost (zhruba 48 000 hesel).The Internet Language Guide (ILG) was made accessible in January 2009. In creating it, the linguists of the Institute of the Czech Language (ICL) built on their experience of the language advising. This public service belongs to notable activities of the ICL. The dictionary part of the ILG contains more than 102 000 entries at present, the explanatory part focuses mainly on the phenomena which repeatedly are the subject of questions of the Czech language users. At the beginning of 2014, the ILG was interconnected with the Dictionary of the Literary Czech Language (more than 192 908 entries) and with the Dictionary of Literary Czech for School and Public (approx. 48 000 entries).
Keywords:
Czech language; dictionaries; language advisory; morphology; ortography Project no.: CEZ:AV0Z9061902 (CEP) Host item entry: Přednášky a besedy ze XLIX. ročníku Letní školy slovanských (bohemistických) studií, ISBN 978-80-210-8207-6
Institution: Institute of the Czech Language AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0261401