Original title:
Segmentace v kontextu rozvoje publika
Translated title:
Segmentation in the context of audience development
Authors:
Kocianová, Barbora ; SULŽENKO, Jiří (advisor) ; KAŠPAR, David (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce „Segmentace v kontextu rozvoje publika“ se zabývá přístupy k práci s divákem k prohloubení vztahu diváka a kulturní organizace na základě modelů segmentace, které umožňují lepší porozumění jeho potřebám a příčinám jeho kulturní participace. Teoretickými východisky práce jsou vývoj problematiky rozvoje publika včetně jeho nástrojů, vztah marketingu a rozvoje publika, dále kritéria a typy segmentace a faktory kulturní participace, které ovlivňují chování diváka a jeho proces rozhodování. K rozpracování problematiky v kontextu rozvoje publika jsou analyzovány britské modely segmentace organizací Morris Hargreaves McIntyre, Arts Council England a The Audience Agency. Součástí práce jsou vlastní model segmentace a na jeho základě zpracované nástroje rozvoje publika. Východisky k tvorbě vlastního modelu segmentace byly kromě výzkumu v České republice realizované vlastní rozhovory s představiteli výše uvedených organizací ve Velké Británii a analýza dotazníkového šetření k Noci divadel 2014.The Diploma thesis – Segmentation in the context of audience development – examines approaches towards deepening relationship between audience and cultural organizations based on usage of segmentation models. These models provide better understanding of audience’s needs and their reasons to participate in cultural activities. The theoretical background follows historical perspective of audience development and its tools, the connection between marketing and audience development, criteria and types of segmentation and also cultural particicpation factors, which influence audience’s behaviour and their decision making. In order to elaborate on this topic thoroughly, the British audience segmentation models created by the organisations Morris Hargreaves McIntyre, Arts Council England and The Audience Agency are analysed. Author’s own segmentation model is presented along with recommendations for audience development tools suitable for each segment. This model is based mainly on interviews with representatives of aforementioned British organizations and on data collected via questionnaires from audience participating in Theatre Night 2014 in the Czech Republic.
Keywords:
diváci; kulturní participace; Noc divadel (Česko); osobnostní a sociální výchova; rozvoj publika; segmentace trhu
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9103