Název:
Uplatnění koncertantního principu v dílech Alfreda Schnittkeho
Překlad názvu:
Using concertante principle in works by Alfred Schnittke
Autoři:
Fila, Jan ; RIEDLBAUCH, Václav (vedoucí práce) ; FILAS, Juraj (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Koncertantní princip je jedním z kompozičních prostředků, který provází západoevropskou
hudbu více než čtyři sta let. Východiska této historické techniky jsou využívána až do
současnosti. Před badatelem vystává otázka: Funguje koncertantní princip i v novější hudební
literatuře, nebo se pouze jedná o relikt dávné minulosti? V posledních několika desítkách let
byl jednou z nejvýraznějších osobností, která se zabývala využitím koncertantního principu rusko-německý skladatel Alfred Schnittke, který napsal několik desítek koncertantních děl.
V dějinách hudby po Druhé světové válce těžko nalezneme osobnost, která by se tímto
žánrem zabývala obšírněji. Cílem této diplomové práce je podrobněji prozkoumat, kterak
tento skladatel s touto technikou nakládá, jestli využívá jen historicky daných kompozičních
postupů, nebo je inovativně obměňuje. Jako metoda tohoto zkoumání byla zvolena analýza
velkého množství skladeb, na kterých je doloženo Schnittkeho užití a cílené využívání
koncertantního principu.Concertante principle is one of the compositional technic that goes along in the western music
for more than four hundred years. Basis for this historic techniques are used until now. For
researcher arises the question: Exists the concertante principle in the newer musical literature,
or merely is a relic of the distant past? In the last few decades has been one of the strongest
personalities, who dealt with the using of the concertante principle, the Russian-German
composer Alfred Schnittke, who wrote several dozen concertante works. In music history
after the Second World War, we can hardly find any another person that would be dealt with at length this genre. The aim of this thesis is to examine in detail, how the composer treated
with this technique if used only historically given compositional techniques, or innovatively
replaced. As a method of investigation was chosen analysis of large amounts of scores, on
which there is evidence Schnittke use and targeted using of concertante principle.
Klíčová slova:
hudba; hudební kompozice; hudební teorie; koncertatní hudba (problematika); novodobé kompoziční směry; Šnitke, Alfred Garrijevič, 1934-1998
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/9099