Original title:
Skladby pro dva varhaníky
Translated title:
Compositions for two organists
Authors:
Gricová, Táňa ; POPELKA, Josef (advisor) ; TŮMA, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Práce chce zachytit okolnosti vzniku počátečního období skladeb pro dva
varhaníky. Chce také přinést přehled skladeb pro dva hráče (jak na jednom, tak i
na dvou nástrojích) jako důkaz zájmů skladatelů o tento obor a také jako jistou
pomoc pro případné zájemce o tyto skladby. Práce je rozdělena na tyto kapitoly:
První kapitola podává stručný přehled dějin evropské hudby s ohledem
na období, kdy se alespoň sporadicky objevily skladby pro dva varhaníky.
Druhá kapitola podává stručný náhled do historie varhan, jejich vzniku a
vývoje v průběhu hudebních období.
Kapitola třetí pojednává o paralelním vývoji ostatních klávesových nástrojů,
zejména cembala a klavíru, protože dlouhou dobu byla hudební literatura
pro varhany i tyto nástroje prakticky identická.
Ve čtvrté kapitole je popsán vývoj komorní hudby a v návaznosti kapitola pátá
přináší přehled vývoje čtyřruční hry na klávesové nástroje.
Kapitola šestá přináší krátké pojednání o vývoji skladeb pro dva varhaníky a
sedmá uvádí specifické problémy při samotné interpretaci.
V osmé kapitole sledujeme kompoziční práci vybraných skladeb a devátá je
podobného ražení. Je věnována podle mne nejvýznamnějším skladbám pro dva
hráče, šesti koncertům P. Antonia Solera.
Nejdůležitějším přínosem této práce je desátá kapitola. Je to kompletní výčet
skladeb pro čtyřruční varhany.This thesis wants to capture the circumstances of creation of compositions for
an initial period of two organists. It also wants to bring a summary of tracks for two
players (both on one and on two instruments) as evidence of the interests of
composers in this field, as well as some assistance for those wishing to those
compositions. Thesis is divided into the following chapters:
The first chapter gives a brief overview of the history of European music with
respect to the period when at least sporadically appeared songs for two organists.
The second chapter gives a brief insight into the history of the organ, their
origin and evolution over the period music.
Chapter three discusses the parallel development of other keyboard
instruments, especially the piano and harpsichord, since a long time the musical
literature for organ and these instruments are virtually identical.
In the fourth chapter describes the development of chamber music and
following the fifth chapter provides an overview of the development of four-handed
play keyboards. Chapter Six brings a short treatise on the development works for two
organists and seventh identifies specific problems in the actual interpretation. In the
eighth chapter we follow compositional work of selected tracks and the ninth is of a
similar nature. It is given to me the most important compositions for two players, six
concerts P. Antonio Soler.
The most important contribution of this work is the tenth chapter. It is the
complete list of compositions organ duets.
Keywords:
hudba; hudba pro varhany; hudební repertoár; klávesové nástroje; srovnávací analýzy; varhany
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/9059