Název:
Analýza verbální komunikace ve výuce odborných předmětů na střední škole
Překlad názvu:
Analysis of verbal communication in the instruction of vocational subjects in secondary school
Autoři:
STRAKOVÁ, Ilona Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce předkládá námět na dlouhodobější pozorování verbální komunikace ve výuce odborných předmětů. Teoretická část charakterizuje pedagogickou komunikaci se zaměřením na verbální komunikaci ve vztahu k vyučovacím metodám a organizačním formám vyučování využívaných při výuce na střední škole. Navazuje část výzkumná, která se zaměřuje velmi autenticky na průběh verbální komunikace přímo ve výuce odborných předmětů. Hlavním zdrojem výzkumu je videozáznam z konkrétních vyučovacích hodin v návaznosti na pozorování jednotlivých aspektů, forem a výskytu četnosti verbální komunikace učitelů a žáků. Nahlédnutí přímo do děje vyučovací hodiny je velkou inspirací a sebereflexí nejen pro mě samotnou, ale i pro učitele kolegy. Celkový pohled ve výzkumné části dotváří dotazníky pro učitele a žáky, kteří ještě v písemné formě vyplňují své názory a hodnocení na verbální komunikaci odborných předmětů. Osobní kontakt s učiteli a žáky střední školy přímo ve výuce mi přinesl aktuální pohled na danou problematiku mé bakalářské práce.This bachelor thesis delas with the theme of long term observation of verbal communication in the education process of professional subjects. It's theoretical part characterizes the pedagogic communication with a view to verbal communication in relation to education methods and organizational forms of education used in the education process at secondary school. Later follows the experimental part, which is authentically concerned with process of verbal communication directly in the education process of professional subjects. The main source of the experiment is the video-record from particular classes in concurrence of observation of particular aspects, forms and percentage of occurrence of verbal communication between the teacher and the students. Having the video record of the class brings a great advantage and is a big inspiration and self-reflection not only for myself, but also for the fellow teachers and the students. The overall picture from the experimental part is completed by the questionnaires for teachers and students, who in the written form express their opinions and evaluation of the verbal communication in the professional subjects classes. The personal contact with the teachers and students directly within the classes at the secondary school brought me the actual insight at the particular topic of my bachelors thesis topic.
Klíčová slova:
edukační proces; komunikativní pedagogika; komunikační a kognitivní proces; komunikační aktivity.; pedagogická interakce; Pedagogická komunikace; communication activities.; communication and cognitive process; communicative pedagogy; education process; Pedagogical communication; pedagogical interaction Citace: STRAKOVÁ, Ilona. Analýza verbální komunikace ve výuce odborných předmětů na střední škole. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/39653