Název:
Oblíbené a neoblíbené pohádkové postavy u dětí předškolního věku v MŠ
Překlad názvu:
Popular and Unpopular Fairy Tales Characters by Pre - School Children at Kindergarten
Autoři:
TUŠOVÁ, Petra Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit, jaké pohádkové postavy děti v mateřské škole upřednostňují a které naopak nemají v oblibě. Zajímala jsem se o vlastnosti pohádkových postav, které se dětem líbí, nebo jsou jim nesympatické, co je k jejich výběru motivuje a jaké k tomu uvádějí důvody. Teoretická část objasňuje téma dítěte předškolního věku prostřednictvím vývojových teorií (Freuda, Piageta a Eriksona). Zabývá se teoriemi pohádek (Bettelheima, Junga, von Franz), postoji, předsudky a stereotypy dětí. Metodologická část vymezuje základní pojmy vztahující se k dané problematice (kvalitativní výzkum, zakotvená teorie, metoda rozhovoru a pozorování). V praktické části provedené metodou kvalitativního výzkumu jsou zaznamenána pozorování dětí při hře a během rozhovorů o pohádkách. V bakalářské práci jsou rovněž zaznamenány části rozhovorů o pohádkových postavách. V závěru práce pak shrnuji nalezené oblíbené a neoblíbené pohádkové postavy a vlastnosti, o kterých děti rozhodly, že jsou jim sympatické a o kterých nikoliv.The aim of my thesis was to find out what fairy-tale characters are prefered by children in kindergarten and which ones they do not like. I was interested in the attributes of fairy-tale characters which kids like and dislike, how is their choice and what motivates them and which reasons they have. The theoretical part explains the topic of preschool age through evolutionary theories (Freud, Piaget, Erikson). It deals with the theories of fairy tales (Bettelheim, Jung von Franz), attitudes, prejudices and stereotypes of children. The methodological part defines the basic concepts related to the topic (qualitative research, grounded theory method of interview and observation). In the practical part conducted qualitative research methods are reported observing of children at play and during interviews about fairy tales. The thesis also recorded interviews about the fairy-tale characters. In conclusion, I summarize likes and dislikes, fairy tale characters and attributes which kids decided that they are sympathetic and which do not.
Klíčová slova:
kvalitativní výzkum; Pohádka; pohádková postava; postoje; čtení; attitudes; Fairy tale; fairy tale character; qualitative research; reading Citace: TUŠOVÁ, Petra. Oblíbené a neoblíbené pohádkové postavy u dětí předškolního věku v MŠ. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/38421