Název:
Smyslová aktivizace pro seniory
Překlad názvu:
Sensory Activation for Seniors
Autoři:
ZICHOVÁ, Eliška Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ke smyslové aktivizaci seniorů je využívána řada přístupů, mezi něž patří i multisensorická aktivizace poskytovaná formou obohaceného prostoru Snoezelen či Montessori technik. Existují údaje o pozitivním vlivu těchto technik na psychický a emoční stav seniorů a to i v případech senilní demence Alzheimerova typu. Důležitou složkou multisensorické stimulace je i lidský kontakt mezi seniorem a osobou provádějící s ním aktivizační činnost. Cílem teoretické části bakalářské práce bylo popsat smyslovou aktivizaci, její jednotlivé techniky a využití, způsoby práce a přínos smyslové aktivizace při práci se seniory. Cílem praktické části bakalářské práce bylo najít nejvhodnějších formy smyslové aktivizace orientované na využití jednotlivých smyslů pro obyvatele Domova pro seniory Bethesda v Praze 9 Horních Počernicích. Dále byla hodnocena spokojenost seniorů s jednotlivými formami smyslové aktivizace. Kvalitativní výzkum byl prováděn v Domově pro seniory Bethesda od dubna do července 2014 u devíti seniorů (8 žen, 1 muž, ve věku 65-93 let). Z jejich zdravotní a sociální dokumentace bylo zjištěno, že hodnoty jejich orientační diagnostický test (Mini-Mental State Examination, MMSE) se pohybovaly mezi 12 - 27 body. U každého seniora bylo provedeno celkem 10 aktivizačních sezení. V každém sezení byly čtyři různé úlohy zaměřené na využití zraku, sluchu, hmatu, chuti a čichu. Z výzkumu vyplynulo, že všechny použité úlohy (kromě rozpoznání typu textu) byly vhodné pro smyslovou aktivizaci seniorů a to jak při skupinové, tak individuální aktivizaci. U seniorů s nižším MMSE však bylo nutné opakované vysvětlení úloh a obrázková nápověda. Úlohy zaměřené na využití hmatu byly u seniorů úspěšnější než úlohy orientované na další smysly. Jako složitější se ukázaly úlohy vyžadující hledání souvislostí mezi zobrazenými předměty a úlohy posuzující typ reprodukovaného textu, či znalost písně. Tyto úlohy byly obtížné zejména pro seniory s nižším MMSE. Určité obtíže jsem také pozorovala u úloh využívajících čichu a chuti, neboť tyto smysly byly u některých seniorů oslabené. Když jsem použila multisensorické stimulace v podobě přípravy desertu, byla jsem překvapena dobrým výkonem všech seniorů bez ohledu na případné poruchy smyslů či snížené MMSE. Proto je nutné při vytváření aktivizačního programu usilovat o jeho pestrost a přizpůsobit jeho náročnost schopnostem seniorů. Získané poznatky o smyslové aktivizaci mohou být využity v domovech pro seniory v rámci péče o seniory tak, aby se zlepšilo nejen využití volného času seniorů, ale i jejich integrace do nového životního a společenského prostředí. To vše by mělo napomoci k co nejdelšímu zachování osobní, sociální i věcné integrity seniorů. Numerous approaches are used for sensory activation of seniors, including multisensoric activation performed by enriched space of Snoezelen rooms or by Montessori techniques. Positive effects of multisensoric activation on the psychic and emotional state of seniors were reported and this is also true for seniors with Alzheimer dementia. An important component of multisensoric stimulation is the interpersonal contact between the senior and the person performing activation program. The theoretical part of my bachelor thesis was aimed to describe particular techniques of sensory activation and their use and benefits for seniors. The aim of the practical part was to find the most appropriate forms of sensory activation (focused to particular senses) which can be used for the seniors living in the Nursing Home for Seniors Bethesda in Prague. The satisfaction of seniors with various forms of sensory activation was also evaluated. Qualitative research was performed in nine seniors (eight women and one man aged 65-93 years) between April and July 2014. The health and social documentation available in Bethesda senior home revealed that the values of Mini-Mental Sate Examination (MMSE) found in these seniors were in the range between 12-27 points. Each senior participated in 10 activation sessions, each consisting of four different tasks focused on particular senses (sight, hearing, touch, smell and taste). It was evident from my research that most of the tasks (except of text type recognition) were found to be appropriate for sensory activation of seniors in both individual or group activation programs. However, repeated task explanation, assistance of graphical clues and increased patience were necessary preconditions for the success of seniors with lower MMSE values. The tasks oriented on the touch were better evaluated by seniors than the tasks directed to other senses. It was evident that the tasks requiring the search of the links between presented objects as well as the tasks considering the type of reproduced text or song names were found to be rather complicated. These tasks were especially difficult for seniors with lower MMSE. I have also seen some difficulties in the tasks related to the taste and/or smell because these senses were attenuated in certain seniors. However, when I examined the tasks based upon a multisensoric stimulation (sweet dessert preparation), I was surprised by a good performance of all seniors irrespective of their sense defects or lower MMSE. Therefore it is necessary to care about the broad variety of the tasks included into the activation program and to adapt the demands of such programs to capabilities of participating seniors. Obtained results about sensory activation might be utilized in the care of seniors in nursing homes to improve their free time utilization. It might also facilitate the integration of seniors into their new living and social environment. This could support the maintenance of their personal, social and factual integrity.
Klíčová slova:
domov pro seniory; Montessori techniky; Potřeby seniorů; smyslová aktivizace; Snoezelen; Montessori techniques; Senior care homes; Senior requirements; Sensory activation; Snoezelen Citace: ZICHOVÁ, Eliška. Smyslová aktivizace pro seniory. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/34348