Original title:
Knižní design v kontextu fenoménu bestseller
Translated title:
Book design in the context of the phenomenon bestseller
Authors:
LIŠKOVÁ, Eva Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Teoretická část diplomové práce se ve své první kapitole zabývá knihou, fenoménem, který nás provází již od svého vzniku, a tím, jak na nás působí její literární svět. V další fázi rozebere literární druhy a počátek samotné beletrie, která výrazně podpořila čtenářskou kulturu a podnítila tím vznik právě bestsellerů. V další části se zaměří na knihu a její složitou cestu od spisovatele k designérovi, tiskaři a konečně ke čtenáři. Dále se zabývá knihami ve fyzické a elektronické podobě, čtenářem v etapách života a také již přímo pojmem bestseller jakožto současným fenoménem knižní kultury. Poté představuje jednoho ze spisovatelů, Dana Browna, a jeho knihy z obsahového a vizuálního hlediska. V poslední části se bude zabývat propojením knižního designu s výtvarnou výchovou a v praktické části diplomové práce popisem zpracování, jehož produktem bude soubor publikační kolekce vybraných knih Dana Browna.The theoretical part of the thesis in his first chapter of the book deals with a phenomenon that accompanies since its inception and how it affects us the literary world. The next phase will analyze literary types and origin of fiction itself, which strongly supported the reading culture and to encourage the creation of rights bestsellers. The next section will focus on the book and its difficult journey from writer to designer, printers and finally to the reader. The next phase deals with books in physical and electronic form, the reader walks of life and then directly bestseller term, as the current phenomenon of literary culture. Then represents one of the writers Dan Brown and his books of content and visual aspects. The last part will deal with the linking book design and art education in the practical part of the thesis description of the treatment, resulting arises file publishing a collection of selected books by Dan Brown.
Keywords:
author; book cover; bookstore; Dan Brown; designer; e-book; graphic designer; publisher; reader; autor; Dan Brown; designer; e-kniha; grafik; knihkupectví; nakladatel; přebal knihy; čtenář Citation: LIŠKOVÁ, Eva. Knižní design v kontextu fenoménu bestseller. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/33853