Original title:
Prekoncepty a jejich význam při výuce fyziky na ZŠ
Translated title:
Preconcepts and their importance during physics teaching at basic school
Authors:
SCHOBEROVÁ, Zdeňka Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je koncipována tak, aby získané poznatky a závěry mohly sloužit všem, kteří se o vzdělání ve fyzice zajímají. Je zaměřená především na postavení předmětu fyziky v komplexu vyučovacího procesu na ZŠ. Dále pak na základní fyzikální pojmy a jejich prekoncepty v návaznosti 1. a 2. st. ZŠ. Sleduje mezipředmětové vztahy v pojetí prekonceptů a návrh didaktického pojetí vybraných fyzikálních pojmů. Je zaměřená na vytvoření didaktického testu, zadáním žákům, sledování jejich postojů k dané problematice a vyhodnocení testu. Práce je doplněna získanými poznatky z literatury i o mé učitelské zkušenosti z praxe a několika doporučeními pro práci vyučujících v hodinách fyziky.The thesis is outlined to bring to everybody interested in Physics acquired knowledge and conclusions. It is focused on the status of Physics within the educational system at basic school and fundamental physical concepts. These concepts and their preconceptions at primary and upper primary school are in the centre of the author´s attention as well. The submitted thesis follows the relations among other subjects from this point of view and proposes the didactic interpretation of the chosen physical concepts. The work is focused on a didactic test, its administration and evaluation with an accent on changing pupils´ wrong preconceptions. The work is complemented by theoretical facts from secondary literature and my own teaching experiences, as well as several recommendations for the Physics teacher.
Keywords:
cross-curricular links; education; methodological knowledge; miskonceptions; models; physical didactic test; prekonceptions; survey; thermal phenomena; work sheets; fyzikální didaktický test; metodické poznatky; mezipředmětové vztahy; miskoncepty; modely; pracovní listy; prekoncepty; průzkum; tepelné jevy; výuka Citation: SCHOBEROVÁ, Zdeňka. Prekoncepty a jejich význam při výuce fyziky na ZŠ. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/29575