Název:
Pěstounská péče a dítě s postižením
Překlad názvu:
Foster care and child with handicap
Autoři:
VÍTOVEC, Jiří Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Svou bakalářskou práci s názvem Pěstounská péče a dítě s postižením, jsem rozdělil na několik kapitol. První tři se zabývají teoretickým vymezením problematiky a zbylé čtyři výzkumem a jeho vyhodnocením. Kapitoly věnované teorii jsou zaměřeny na obecné informace o pěstounské péči, které vymezují pěstounskou péči v systému náhradní rodinné péče, sledují důvody umístění dítěte do tohoto systému, motivaci párů, nabídnout svou rodinu jako bezpečné místo pro výchovu dítěte, finanční zabezpečení pěstounů a podmínky jejího ukončení. V další kapitole se téma pěstounské péče propojuje s tématem výchovy dítěte s postižením a kombinuje tak v sobě poznatky z těchto dvou jinak samostatně rozsáhlých témat. Tato kapitola vymezuje nejdříve základní informace o postižení a následně již pojednává o problematice výchovy, vztazích mezi pěstouny, vztazích mezi sourozenci, dospívání a množství informací, které pěstouni pro poskytování péče potřebují. Poslední kapitola zabývající se teoretickým vymezením, se zaměřuje na vztah pěstounské rodiny s okolím, tedy jejich příbuznými a blízkými lidmi. Ve výzkumu jsem se zaměřil na dva cíle, které se dotýkají dvou významných složek pěstounské péče. První cíl se zaměřuje na zjištění spokojenosti pěstounů s poskytovanými službami souvisejícími s jejich činností. V rámci tohoto cíle se zaměřuji na vztah pěstounů k právním změnám týkajících se pěstounské péče a na služby, které využívají sami nebo jejich rodina. Druhým cílem výzkumu bylo zjistit důvody rozhodnutí pěstounů pro přijetí dítěte s postižením do pěstounské péče. V rámci tohoto cíle jsem se zaměřil na samotné důvody rozhodnutí a následně na to, zda pěstouni o postižení věděli již před uskutečněním samotné pěstounské péče a na problémy, které je při této péči potkaly. Pro získání dat jsem využil kvalitativní výzkum, metodu dotazování, techniku nestrukturovaného rozhovoru. Tento rozhovor jsem provedl se třemi páry z jihočeského kraje, které ve své pěstounské péči mají dítě s postižením. Z důvodu získání tematicky významných výsledků šlo o páry, v jejichž pěstounské péči je více než pět dětí a kteří jsou starší padesáti let. Tento výběr jsem udělal z předpokladu, že tyto páry budou mít s problematikou značné zkušenosti. Z rozhovorů, které jsem s respondenty vedl, vyvstalo několik důležitých faktů. V rámci prvního cíle zjistit spokojenost pěstounů s poskytovanými službami, jsem zjistil, že ač je systém financování pěstounské péče výhodný pro jednotlivce, všichni si minimálně uvědomovali jeho nevýhodnost, pokud se pěstounské péči věnují oba rodiče. Zároveň jsem zjistil, že nejvíce užívanou službou je pomoc odborníků a to hlavně psychologa a lékařů. Další významnou službou, kterou pěstouni využívají, je vzájemné setkávání s dalšími pěstouny, díky kterým mají možnost nejen získat, ale také předat zkušenosti ostatním pěstounům, což oni sami považují za důležité. Spolu s tím vnímají za důležité i školení, které je sice povinné, ale i tak ho vnímají za prospěšné, jelikož mají možnost díky němu zlepšit svou péči. V rámci druhého stanoveného cíle jsem zjistil, že významným důvodem, proč se náhradní rodiče pro pěstounskou péči rozhodli, byla nemožnost mít vlastní děti a druhým důvodem bylo pořídit sourozence svému dítěti. Dozvěděl jsem se také, že všichni by si přáli vědět více informací o daném postižení. Ve dvou případech totiž o postižení měli jen kusé informace a v jednom z párů o postižení dítěte ani dopředu nevěděli. Co se týče školy, měli pěstouni problémy hlavně, když museli opakovaně vysvětlovat konkrétní potřeby spojené s postižením dítěte. Pěstouni v rozhovoru zdůrazňovali potřebu služeb poskytovaných dětem, které vyjdou z pěstounské péče a to nejen pro děti s postižením, ale i dětem bez postižení. Tato práce může sloužit jako inspirace pro vytvoření nabídky služeb určených ke zlepšení pěstounské péče. Například pěstouni nepřímo naznačovali, že by bylo dobré vytvořit kontrolu nad doprovodnými organizacemi, aby se tak zabránilo některým nežádoucím jevům.I divided my bachelor thesis named Foster care and child with handicap into three parts. The first three parts are focused on theoretical assessment of problem and the rest four on research and its conclusion. Chapters, which handling theory, are focused on general information about foster care defining it in system of substitute family care, following reasons for putting child into this system, couple´s motivation to offering their family as a safe place to upbringing a child, their financial cover and ending conditions. In the next chapter it comes with connection of foster care with upbringing of disabled child and it all makes combination of those two large themes. At first this part defines basic information about disabilities. Later it solves issue of upbringing, relationships between foster-parents, relations of siblings, adolescence and amount of information which are needy for parenting. In the last chapter of theoretical assessment is focused on relations of foster family and surroundings, thus with related or close people. I have concentrated on two objectives in research, which are in connection with two important elements of foster care. First one is targeting finding of foster-parent's satisfaction with provided services associated with their activity. In case of this objective I paid attention on relations of foster family to law changes related to foster care and also the services, which are used by foster children or family. The second objective of research was finding out foster-parent´s reasons for disabled child adoption. In the context of this objective, there is attention on reasons itself of decision and describing a fact of knowledge of disability before adoption and problems coming with. I used quantitative research, interrogation method, technic of non-structuralised dialog. This dialog I made with three couples situated in South Bohemia, who have disabled child in care. Due to achieving best results, I choose couples, who have more than five children and they are older than fifty years old. Couple's experiences were important criteria of choosing process. Many important facts came from the dialogs I made with respondents. At first, in case of finding out respondent´s satisfaction with provided services, I can tell that financial system is advantageous for single person compared to both parents dealing with foster care. I also found out that the most used provided service is specialist´s help, especially psychologist and doctors. Other important service, used by foster-parents, is meetings with other people participating in foster care program. It provides them chance to transfer experiences and information among other foster parents, which they consider usable. Except that they see special courses as a very important part, despite the fact it´s compulsory. It gives them opportunity to improve their care. In the context of second given objective I could determine for what important reason foster parents have decided to participate in foster care. The most important reason was impossibility of having own child and other was make a sibling to their own child. It comes from research that parents got lack of information about foster child´s disabilities before taking a child. Two cases had only partial information and in one case they didn´t know about child´s handicap at all. According to school, it was mainly explanations of children´s special needs. Foster parents emphasized need of services given to their children, which accomplished foster care, regardless disability or not. This bachelor service can serve as inspiration to make offer of services targeted to improve foster care. For example, foster parents implied to create controlling system above accompanying organizations to prevent some negative side effects.
Klíčová slova:
důvody rozhodnutí; informovanost; postižení; pěstounská péče; služby; awareness; foster care; handicap; reasons for the decision; services Citace: VÍTOVEC, Jiří. Pěstounská péče a dítě s postižením. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/47556