Název:
Chování spotřebitele v cestovním ruchu
Autoři:
Dufek, Ondřej Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce se věnuje problematice chování spotřebitele v cestovním ruchu. Hlavní část práce zkoumá české spotřebitele jako účastníky cestovního ruchu a jejich spotřební chování v souvislosti s nákupem a spotřebou produktů tohoto odvětví. Pro zkoumání nákupního chování byl uskutečněn kvalitativní průzkum mezi českými turisty. Na základě výsledků provedených interview byly zkoumány možnosti využití různých typologií turistů popsaných v odborné literatuře. Celkem bylo zkoumáno 12 typologií spotřebitelů v cestovním ruchu. Součástí práce je srovnání výdajů českých domácnosti na dovolenou s komplexními službami s průměrnými výdaji domácností Evropské unie a analýza bilance cestovního ruchu České republiky. Byla provedena analýza nabídek zájezdů cestovních kanceláří na letní dovolenou roku 2011. Na základě výsledků uvedených kroků byla sestavena nová typologie turistů, která je vyhovující pro použití v podmínkách cestovního ruchu v České republice. Následně byla vytvořena marketingová doporučení pro oslovení jednotlivých typů turistů vzniklých z představené typologie.This Dissertation thesis deals with the issue of consumer behavior in tourism. The main part of this thesis examines the Czech consumers as participants in tourism and their consumer behavior in connection with the purchase and consumption of products of this industry. For examining shopping behavior a qualitative survey among Czech tourists was carried out. Based on the results of the interviews were examined possibilities of different typologies of tourists described in the literature. Totally were examined 12 consumer typologies in tourism. Part of the work is comparison of Czech households spending on package holidays to the average expenditure of the European Union households and analysis of the tourism balance in the Czech Republic. The analysis of tours offered by travel agents for the summer holidays of 2011 was conducted. Based on the results was drawn up a new typology of tourists, which is suitable for application in terms of tourism in the Czech Republic. Marketing recommendations were subsequently made for addressing different types of tourists resulting from introduced typology.
Klíčová slova:
cestovní ruch; chování spotřebitele; spotřebitelské typologie; spotřebitelé