Název:
Metody snižování hluku převodových ústrojí
Překlad názvu:
Noise Reduction Methods in Transmissions
Autoři:
Benda, Matouš ; Zubík, Martin (oponent) ; Prokop, Aleš (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Převodová ústrojí neboli převodovky jsou základní části automobilů, které jsou nedílnou součástí každodenního života. Mimo účelové vlastnosti převodovek, mají převodovky velký vliv na celkový hluk vydávaný automobilem. Tato práce se zabývá možnostmi snižování hluku. V první částí této bakalářské práce je čtenář seznámen se základními poznatky z akustiky, kde vystupují definice jak zvuku, tak i zmíněného hluku. Další část práce rozebírá převodovku, jako strojní součást tvořenou menšími strojními celky. Tento popis je důležitý pro správné pochopení prostupu vibrací strukturou, které v dalším důsledku rozkmitají okolní prostředí, což lidské ucho vnímá jako hluk. Tyto vibrace vznikají převážně v záběru ozubených kol, a proto je v další části rozebrána chyba převodu, která je odpovědná za tyto vibrace. Poslední část práce rozebírá metody snižování hluku, dělených podle částí převodovky, ve kterých se tyto způsoby redukce uplatňují.
Transmissions are basic elements of cars, which are important parts of everyday life. Expect targeted properties transmissions have a great influence for a total noise emitted by car. This thesis deals with possibilities of reducing this noise. In a first part of this thesis, reader is acquainted with the basic knowledge of acoustics, where are definitions of sound and mentioned noise. Another part analyzes transmission, as a mechanical component formed by smaller machinery units. This description is important for understanding transmission of vibrations in the structure, which further due to vibrate surroundings, which the human ear perceives as noise. These vibrations are mainly generated between meshing gears, and therefore the transmission error, which is responsible for these vibrations is analyzed in the next section. The last part discusses noise reduction methods, partitioned by the transmission components, in which are these methods applied.
Klíčová slova:
chyba převodu; převodovka; převodové ústrojí; Snižování hluku; vibrace; zvuk; Noise reduction; sound; transmission; transmission error; vibration
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/59986