Original title:
Výroba táhlových háků
Translated title:
Production of towing hook
Authors:
Frýdl, Pavel ; Štroner, Marek (referee) ; Lidmila, Zdeněk (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Požadavkem pro vytvoření nového technologického postupu výroby táhlových háků byla úspora nákladů pomocí optimalizace výchozího polotovaru a poloautomatizace pracoviště. Zvolením technologie podélného válcování pro výrobu předkovku dochází ke zkrácení výrobních časů a výrazné úspoře materiálu. Válcováním polotovaru jsou zajištěny vždy přesné rozměry předkovku a pomocí řetězových dopravníků je usnadněna manipulace s materiálem pro pracovníky a snížen výrobní čas kovací linky. Zavedením navrženého způsobu výroby táhlových háků bude při velikosti série 30000 ks/rok dosaženo úspory více než 4 mil. Kč ročně. Návratnost investic na pořízení a úpravu kovacích válců a dopravníků je 2,2 let.
Requirements for the creation of a new technological process of manufacturing of towing hooks were cost savings by optimizing the initial blank and by creating semi automatic workplace. Selecting longitudinal rolling technology for manufacturing preform piece occurs to shorten production times and substantial material savings. By rolling of blank are secured always the exact dimensions of the preform piece and through a chain conveyors is facilitated handling with material for workers and reduced production time of forging line. By introduction of the proposed manufacturing method of towing hooks depending on the size of the series 30000 hooks per year will be achieved annually savings of over 4.000.000 CZK. Return of investments for the acquisition and adjustment of forging rolls and conveyors is 2,2 years.
Keywords:
deformation resistance; forging; forming; rolling; kování; přetvárný odpor; tváření; válcování
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/58815