Název:
Hostina
Překlad názvu:
The Feast
Autoři:
Orel Tomáš, Jakub ; Šejn, Miloš ; Ruller, Tomáš Typ dokumentu: Diplomové práce
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění
Abstrakt: [cze][eng]
Pro realizaci lesní hostiny jsem zvolil formu happeningu a vědomě se ocitám na hraně umění a rituálu. Jako umění vnímám jak artefakty, vytvořené pro situaci lesní hostiny, tak proces utváření a promýšlení hostiny, koncept, či scénář. Různé varianty scénářů, které stojí v zákadě události rozepisuji níže v úvahách o práci. Také scénář, k němuž jsem postupným vývojem úvah dospěl, je ke čtení níže na pozvánce k akci, přiložené v obrazové části. Hostina například ve starém Řecku začínala i končila slavností obětování bohům. Rozhodl jsem se tento motiv akcentovat. Oběť před přijímáním pokrmu, vzdání díků každodenní pokrm prohlubuje, stává se vědomou činností. V křesťanském světě má v tomto smyslu největší význam poslední večeře páně, její symbolika tvoří nejdůležitější rituál v křesťanské mši. Tato Kristova hostina se postupně stala také významným motivem v dějinách umění až po modernistická i současná ztvárnění. Chtěl jsem se ovšem dobrat vlastní verze symbolické hostiny a protože je pro mě stěžejním tématem vztah člověka a přírody, umístil jsem hostinu do přírodní krajiny. V tom jsou mi vzorem především Divadlo orgií a mystérií Hermana Nitsche a instalace ve woman house Dinner party od Judy Chicago. Můj happening také počítá s lidmi, kterým je myšlenka blízká. Již během předchozí schůzky u malého domácího ohně jsme přišli na to, že je to intimní rituál a je třeba dobře účastníky zvolit, rokovat s nimi o celé situaci, dobře projasnit záměr. Někteří pozvaní hosté s mou myšlenkou přímo nesouhlasili a zůčastnit se odmítli. Proto jsem později zhodnotil, že jde o komunitní událost. Blízkých vztahů, které jsou k vnímání takového zážitku stěžejní napomáhá realita společného bytu, v centru Brna na Minoritské 12. Zde se každodenní život vyznačuje rysy malé komunity. Jedním z důvodů proč někteří pozvaní účastníci odmítli účast je pravděpodobně to, že nemají takto společnou realitu. Nemají jasnější povědomí o umělecké realitě, a kontextech, které umožňují akci vnímat s jistým odstupem, jako výsledek nějaké konceptuální činnosti autora. Komunitní charkter nabude mnohem významnější roli, pokud se v ideálním případě happening zopakuje (promění se v rituál), ovšem tentokrát skutečně s výpěstky, výrobky, připravovanými přímo za tímto účelem. Tedy jde o skutečné vědomé prožití původu potravy a principu odevzdání (oběti): Totiž jejich odevzdání na konkrétním místě se zachovalou silnou zemskou energií. Problematika prezentace mého happeningu, je otázkou. Myslím, že není zapotřebí, podstata happeningu tkví ve vnitřních i společných prožitcích zůčastněných osob. Ponechávám si tedy otevřený prostor, jakou formu při prezentaci zvolím. Při realizaci ovšem důsledně práci dokumentuji. Některé momenty jsou ovšem kamerou nepřenositelné. Dokumentuji tedy pro potřeby diplomové práce a její prezentace. V ideálním případě v budoucích hostinách chci od akcentování dokumentace ustoupit.
For the realization of forest feast, I chose the form of a happening, and consciously find myself on the edge of art and ritual. I see art as both artifacts created a situation for forest receptions, so the process of formation and reflection receptions, concept or screenplay. Different variants of scenarios that stand in zákadě events I describe below in thinking about work. Also, the script for which I have reached the gradual development considerations, is to read the below invitation to the event, enclosed in the picture. A Feast For example, in ancient Greece began and ended the festival of sacrifice to the gods. I decided to accentuate this motive. The victim from receiving food, waiver of thanksgiving everyday dish deepens, it becomes a conscious activity. In the Christian world has in this sense, the greatest significance of the Last Supper, its symbolism are the most important ritual in the Christian Mass. The feast of Christ gradually became a major theme in the history of art to the modernist and contemporary design. However, I wanted to draw your own version of a symbolic feast as it is for me the key theme of the relationship between man and nature, I placed a feast to the natural landscape. That is my role model in the theater of orgies and mysteries Herman Nitsch and installation Woman House Dinner Party by Judy Chicago. My happening also counts with people, which is thought imminent. Already during previous meetings with small domestic fire, we realized that it is an intimate ritual and should be well participants choose to debate with them about the situation, well brighten intention. Some of the invited guests with my thoughts directly disagreed and refused to participate. That's why I later reviewed, it is a community event. Close relationships that are fundamental perception of that experience helps a reality shared apartment, in the city center on Minority 12. Here, daily life is characterized by the features of a small community. One of the reasons why some invitees refused participation is likely that not so common reality. They do not have a clear awareness of the artistic realities and contexts that allow action should be viewed with a certain detachment, as a result of some conceptual activity of the author. Flavor through community acquires a more significant role if Ideally happening repeat (turns into a ritual), but this time actually with cultivars, products directly in preparation for this purpose. So in terms of actual conscious experience of the origin of food and the principle of submission (the victim): That is their commitment to a particular location to maintain the robust earth energy. The issue of my presentation happening is an issue. I think there is a need, the essence lies in the internal happenings and common experiences of the people involved. Therefore I kept an open space, which form when presenting choose. During implementation, however, consistently work documents. Some moments, however, are not transferable camera. Thus documenting the needs of the thesis and its presentation. Ideally, in the future feasts I want to accentuate documentation retreat.
Klíčová slova:
happening; Hostina; lesní hostina; oběť; rekonstrukční paleontologie; rituál; Feast forest feast; reconstructive paleontology; ritual happening; sacrifice
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/58523