Original title:
Stručné dějiny kvalitativního výzkumu v psychologii
Authors:
Heller, Daniel Document type: Papers Conference/Event: Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí, Brno (CZ), 2002-01-17 / 2002-01-18
Year:
2002
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Autor se zabývá kvalitativním výzkumem v psychologii v širším a užším slova smyslu. Jako příklady prvního pojetí uvádí duchovědnou psychologii (W. Dilthey, E. Spranger), psychoanalýzu, a další významné psychologické školy dvacátého století. Jako příklad druhého pojetí uvádí práce N. K. Denzina, Y. S. Lincolnové, N. Hayesové, J. T. E. Richardsona, M. Hammersleyové a dalších.Zabývá se historicko-psychologickým pozadím kvalitativního výzkumu a kvalitativním výzkumem jako figurou na tomto pozadí. Postupně analyzuje sedm komponentových významů kvalitativního vs. kvantitativního rozdělení podle Hammersleyové (1992) a Hayesové (1997) a všechny ilustruje příklady. Dále charakterizuje nejnovější dějiny kvalitativního výzkumu v psychologii v posledních deseti letech s důrazem na významný podíl britské psychologie. V závěru osobně podporuje metodologický pluralismus při psychologickém studiu lidského prožívání a jednání.The author deals with qualitative research in psychology in broad and narrow sense.As examples of the first concept, he introduces the spiritual psychology of W. Dilthey and E. Spranger, psychoanalysis, and further important psychological schools of the twentieth century. As examples of the second concept, he points to the works of N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, N. Hayes, J. T. E. Richardson, M. Hammersley, etc. He deals with historical psychological background of qualitative research and with the qualitative research as a figure on this background. He analyses step by step the seven component meanings of the qualitative vs. quantitative divide according Hammersley(1992) and Hayes (1997) and illustrates them all by examples. Further, he characterises the latest history of qualitative research in psychology during last ten years emphasising the important role of British psychology. In the conclusion, he personally supports the methodological pluralism in psychological study of human experience and behaviour.
Keywords:
broad and narrow research concepts; paradigm; qualitative research Project no.: CEZ:AV0Z7025918 (CEP) Host item entry: Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí, ISBN 80-86620-03-4
Institution: Institute of Psychology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0055721