Original title:
Hermenuticko-narativní přístup k validitě interpretace nálezu v kvalitativně pojatém psychologickém výzkumu
Translated title:
Hermeneutic-Narrative Approach to Validity: Interpretation of Findings in Qualitative Psychological Research
Authors:
Čermák, Ivo Document type: Papers Conference/Event: Psychologie na prahu třetho tisíciletí, Olomouc (CZ), 1998-09-10 / 1998-09-12
Year:
1999
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Otázka validity nálezu se pojednává buď v rámci epistemologického předpokladu existence faktu ležícího mimo nás (pozitivistická verze validity) nebo jsou tzv. hrubá data považována za mýtus (relativistická verze validity).Postmodernistický odkaz na muultiplicitu významů na stejné úrovni je jen jiným druhem relativismu. Východiskem z tohoto dualismu může být představa člověka jako textu či nositele příběhu, jehož význam se stává zřetelnějším v dialogu, praktickém diskurzu, či konverzaci. Zjištění se vaalidizuje nejenom postupným rozšiřováním možných významů, ale také přibližováním významů, jež byly z původního textu příběhu vyvozeny. Poznání jiného člověka je tak závislé na kontextu, ve kterém je generováno. Hermeneuticko-narativní přístup k validitě jje demonstrován na konkrétním výzkumu.The question of validity of findings is dealt with either in the framework of the epistemological assumption of the existence of a fact situated outside of us (positivistic version of validity) or so called "raw data" are considered to be a myth (reelativistic version of validity). Post-modernistic reference to the multiplicity of meanings is only another version of relativism. The solution to this relativism may be found in the conceptualization of a human as a text or as a carrier of a story, the meaning of which becomes clarified through a dialogue, practical discourse, or conversation. The findings become valid not only through gradual extension of possible meanings, but also by appropriation of a meaning, which was first inferred from the origiinal text of a story. The knowledge of another person is thus dependent on the context where it is generated. Hermeneutic-narrative approach to validity is demonstrated in research examples. Project no.: CEZ:AV0Z7025918 (CEP), IAA8025602 (CEP) Funding provider: GA AV ČR Host item entry: Kvantitativní a kvalitativní výzkum v psychologii, ISBN 80-86174-03-4
Institution: Institute of Psychology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0055611