Original title:
Metody pro zobrazení měkkých stínů
Translated title:
Methods for Soft Shadows Rendering
Authors:
Ondruška, Jiří ; Polok, Lukáš (referee) ; Navrátil, Jan (advisor) Document type: Master’s theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Práce probírá dva rozdílné přístupy ke tvorbě měkkých stínů. Metodu stínových těles a metodu stínových map, přesněji variance soft shadow mapping. Práce uvádí teorii nezbytnou k pochopení jednotlivých algoritmů. Následuje popis a zhodnocení implementace těchto metod. Metoda stínových těles pracuje na principu sestavování přídavných geometrií do scény sloužících k určení prostoru polostínu. VSSM algoritmus je pak vylepšením klasického algoritmu stínových map.
This thesis discusses two different methods for creating soft shadows. Shadow volumes and shadow mapping, more accurately Variance Soft Shadow Mapping. It presents theory for these shadow algorithms as well as theory for few others which are necessary for understanding. Further it describes how to implement these methods and evaluates these implementations. Shadow volumes are based on creating additional geometry to the scene which serves for specifying region of penumbra. VSSM algorithm is a improved version of classic shadow mapping.
Keywords:
Chebychev's inequality; GLSL; hierarchic shadow map; OpenGL; realtime rendering; shadow maps; shadow volumes; soft shadows; summed area table; GLSL; hierarchická stínová mapa; integrální obraz; měkké stíny; OpenGL; stínová tělesa; stínové mapy; zobrazení v reálném čase; Čebyševova nerovnost
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/54167