Original title:
Převod trojúhelníkových polygonálních 3D sítí na 3D spline plochy
Translated title:
3D Triangles Polygonal Mesh Conversion on 3D Spline Surfaces
Authors:
Jahn, Zdeněk ; Šiler, Ondřej (referee) ; Kršek, Přemysl (advisor) Document type: Master’s theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
V počítačové grafice se můžeme setkat s nestrukturovanými trojúhelníkovými 3D sítěmi, které nejsou příliš použitelné pro zpracování kvůli své nepravidelnosti. V těchto případech může vyvstat potřeba převést danou 3D síť na vhodnější reprezentaci. Vhodnou alternativou může být určitý druh 3D spline plochy, která zavádí strukturu v podobě sítě řídících bodů a pro další zpracování je tedy mnohem vhodnější. V rámci převodu, který je popisován v této práci, se nejdříve vytvoří quadrilaterální 3D síť, jejíž struktura je pravidelná, ale především koresponduje se strukturou sítě řídících bodů výsledné 3D spline plochy. Tuto quadrilaterální 3D síť lze následně uložit a použít v určitých modelovacích aplikacích pro vytvoření 3D spline plochy, konkrétně tedy T-spline plochy.
In computer graphics we can handle unstructured triangular 3D meshes which are not too usable for processing through their irregularity. In these situations it occurs need of conversion that 3D mesh to more suitable representation. Some kind of 3D spline surface can be proper alternative because it institutes regularity in the form of control points grid and that's why it is more suitable for next processing. During conversion, which is described in this thesis, quadrilateral 3D mesh is constructed at first. This mesh has regular structure but mainly the structure corresponds to structure of control points grid of resulting 3D spline surface. Created quadrilateral 3D mesh can be saved and consequently used in specific modeling applications for T-spline surface creation.
Keywords:
3D mesh; 3D spline surface; curvature; distance function; flow lines; gradient vector; isoparametric vector; NURBS; OBJ format.; polygon; polygonal mesh curvature; quadrilateral; remeshing; scalar field; skeleton; STL format; T-Spline; tessellation; triangle; triangulation; vector field; Vertex; watersheds algorithm; 3D spline plocha; 3D síť; distanční funkce; formát OBJ.; formát STL; gradientní vektor; izoparametrický vektor; kostra; křivost; křivost polygonální sítě; metoda rozvodí; NURBS; plovoucí linky; polygon; přesíťování; quadrilaterál; skalární pole; T-Spline; teselace; triangulace; trojúhelník; vektorové pole; Vrchol
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/53867