Original title:
Univerzální grafický editor jako knihovna a modul pro Python
Translated title:
Universal Graphic Editor Library and Python Module
Authors:
Košulič, Jaroslav ; Kočí, Radek (referee) ; Smrčka, Aleš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Častým prostředkem pro přehledné zobrazení informací jsou různá schemata, diagramy, souhrně grafy. Používají se často například ve výuce pro prezentaci některých algoritmů a velké využití mají i v technické praxi v podobě UML diagramů, grafů topologie sítě a graf můžeme dokonce pozorovat v elektrotechnických schematech a návrhu HW architektury. Před dvěmi lety proto začal vznikat projekt Univerzálního grafického editoru. Jeho cílem je zaplnit mezeru na trhu poskytnutím dostupného univerzálního nástroje pro práci s grafy. Na tehdejší práci navázal semestrální projekt, jehož dalším pokračováním je tato diplomová práce. Cílem je navrhnout, implementovat, zdokumentovat a otestovat modul pro jazyk Python poskytující objektové rozhraní pro práci s grafy s využitím knihovny s rozhraním jazyka C vytvořené v rámci semestrálního projektu.
The diagrams, schemes, and graphs in general are widely used in the field of easy-to-read information visualisation. We use them for example in the school lessons for an algorithm presentation, or in the technical jobs such as software and hardware development by modelling UML diagrams, database schemes, etc. The project Universal Graph Editor has been established two years ago to fill the gap with the software tool providing such a modelling engine. The previous work has been reasumed in semestral project by design of the dynamic graph drawing (or the drawing of a vector graphic in general) and the library for graph manipulation with C-language interface. This master thesis continues further by creating a Python module using the developed interface. The documentation and the testing phase is conluding the annual work.
Keywords:
C-language; edge; graph; graph-drawing library; library; node; Python; UGE; Universal Graphic Editor; vector graphic; vertex; graf; hrana; jazyk C; knihovna; Python; UGE; Univerzální grafický editor; uzel; vektorová grafika
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/53231