Home > Academic theses (ETDs) > Doctoral theses > Využití optimalizačních metod při návrhu transsonického křídla s implementací základních konstrukčně pevnostních omezení
Original title:
Využití optimalizačních metod při návrhu transsonického křídla s implementací základních konstrukčně pevnostních omezení
Translated title:
Modern Aerodynamic Optimization Methods Application to Transonic Wing Design with Implemented Basic Structural Constraints
Authors:
Doupník, Petr ; Salga, Jaroslav (referee) ; Pátek, Zdeněk (referee) ; Píštěk, Antonín (advisor) Document type: Doctoral theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce seznamuje s využitím optimalizačních metod při návrhu křídla malého dopravního letounu kategorie business-jet, se zahrnutím základních konstrukčně pevnostních omezení. Konkrétně v ní byly prozkoumány možnosti metody plochy odezvy. Byla prokázána efektivita metody plochy odezvy ve spojení s CFD metodami při aerodynamické optimalizaci. Základní pevnostní požadavky byly začleněny do optimalizace a byl tak řešen reálný multidisciplinární problém. Práce se také zabývá metodami vyhodnocení rozložení zatížení po rozpětí křídla. Disertační práce byla řešena v rámci evropského projektu CESAR 6. rámcového programu EU.
The thesis gives overview of complex aerodynamic optimization approach applied to business-jet aircraft wing design. Response surface method (RSM) potential was explored particularly. The efficiency of RSM approach for CFD based aerodynamic optimization was demonstrated. Basic structural requirements were successfully integrated to optimization – real multidisciplinary problem was solved. Some methods for evaluation of forces distribution along wingspan were explored. Thesis was solving within the frame of 6th EU FP integrated project CESAR.
Keywords:
CFD; multidisciplinary optimization; Response surface method (RSM); transonic wing; CFD; Metoda plochy odezvy; multidisciplinární optimalizace; transsonické křídlo
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/8361