Original title:
Možnosti zjišťování vlivu elektronických stabilizačních systémů podvozku na jízdní dynamiku vozidla
Translated title:
Options for the Determination of the Influence of Electronic Stabilization Systems of the Chassis on the Driving Dynamics of a Vehicle
Authors:
Bilík, Martin ; Vémola, Aleš (referee) ; Panáček, Vladimír (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi zjišťování vlivu elektronických stabilizačních systémů podvozku na jízdní dynamiku vozidla. V úvodní části je proveden teoretický rozbor jízdní dynamiky vozidel. Dále je proveden popis některých stabilizačních systémů a situací a způsobu jejich řešení pomocí těchto systémů. V kapitole 6.2.1 je popsána metodika praktického experimentu, kterým je možné vliv stabilizačního systému podvozku vozidla na jeho jízdní dynamiku zjistit. V následující kapitole je popsán provedený experiment a jsou interpretovány naměřené hodnoty. V předposlední kapitole je provedena simulace tohoto experimentu pomocí simulačního softwaru Virtual Crash. V poslední kapitole je provedeno vyhodnocení provedeného experimentu a srovnání výsledků s výsledky pomocí simulačních programů při stejných vstupních podmínkách. V závěru jsou shrnuty výsledky této práce.
This diploma thesis deals with the possibilities of determining the influence of electronic stability systems on the chassis of the vehicle driving dynamics. In the introductory section is made theoretical analysis of road vehicle dynamics. Further description is made of some stabilization systems and situations and how to solve them by using these systems. Chapter 6.2.1 describes the methodology of practical experiment, which can determine influence of the stability system of the vehicle chassis on driving dynamics. The next chapter describes an experiment conducted and interpreted the measured values. The penultimate chapter is a simulation of this experiment using simulation software Virtual Crash. The last chapter is an evaluation of the experiment and compares the results with simulation programs using the same input conditions. The conclusion summarizes the results of this work.
Keywords:
driving dynamics; electronic stability system; lateral acceleration; longitudinal acceleration; speed limit on a curve.; Vehicle; yaw rate; boční zrychlení; elektronický stabilizační systém; jízdní dynamika; mezní rychlost v oblouku.; podélné zrychlení; stáčivá rychlost; Vozidlo
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/1649