Original title:
Návrh přední časti trupu letounu TL-4000 a zástavby motoru
Translated title:
Design of fore part of fuselage and engine mounting of TL-4000 aircraft
Authors:
Löffelmann, František ; Jebáček, Ivo (referee) ; Vaněk, František (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce řeší zástavbu motoru Continental IO-550N do čtyřmístného celokompozitového letounu. Byl proveden rozbor hmot nesených motorovým ložem a podle předpisu CS-23 bylo vypočítáno zatížení lože a příďového podvozku, který je na loži přímo zavěšen. Na základě dostupných informací o obdobných letounech bylo navrženo konstrukční řešení lože, které bylo dimenzováno s ohledem na pevnostní analýzu v systému Nastran/Patran. Dále bylo navrženo vyztužení motorové přepážky, kryty motoru a formy pro jejich výrobu.
The thesis solves mounting of Continental IO-55ON to four-seat all composite aeroplane. Weight analysis of weights carried by engine mounting was done and loads of mounting and nose gear attached directly to mounting was computed according to CS-23 regulation. Mounting was designed based on affordable information about similar aeroplanes and it was sized due to Nastran/Patran system strength analysis. Further reinforcing of fire wall, engine covers and forms for their manufacture was suggested.
Keywords:
Continental IO-550N; CS-23; engine covers.; engine mount; Engine mounting; FEM; flight envelope; linear and non-linear solution; vibration dumper; Continental IO-550N; CS-23; letová obálka; lineární a nelineární řešení; MKP; motorové kryty.; motorové lože; silentblok; Zástavba motoru
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/34290