Original title:
Hmotnostní optimalizace kesonu křídla letounu L 410 NG
Translated title:
Wing structure weight optimization of the aircraft L 410 NG
Authors:
Jurek, Peter ; Mališ, Michal (referee) ; Katrňák, Tomáš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Táto diplomová práca sa zaoberá parametrickou optimalizáciou kesónu krídla letúna L 410 NG za účelom zníženia jeho hmotnosti. Práca je zameraná najmä na popis a aplikáciu metodiky optimalizačných analýz s využitím metódy konečných prvkov prostredníctvom MSC Nastran. Okrem toho obsahuje kontrolu únosnosti optimalizovaného návrhu, vykonanú v programe STAUNO.
Presented diploma thesis deals with parametric optimization of wing caisson of L 410 NG aircraft to reduce its‘structure weight. The paper is mainly focused on description and application of optimization methods with the use of finite element methods in MSC Nastran. Moreover the thesis contains loading state check of optimized design, done in STAUNO software.
Keywords:
Caisson optimization; integrally stiffened wing panel; L 410; loading state check; parametric optimization; weight optimization; hmotnostná optimalizácia; integrálny vystužený panel krídla; kontrola únosnosti; L 410; Optimalizácia kesónu; parametrická optimalizácia
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/27164