Original title:
Konstrukce experimentálního jednoválcového motoru s plovoucí vložkou
Translated title:
Design of Experimental One-cylinder Engine with Floating Liner
Authors:
Svoboda, Radovan ; Svída, David (referee) ; Novotný, Pavel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem diplomové práce bylo navrhnout zkušební jednoválcový motor pro měření třecích sil mezi pístní skupinou a válcem. Parametry motoru vycházejí ze zadaného sériového motoru. Byl navržen měřící mechanismus pomocí plovoucího válce. Bylo nutné vyřešit jeho uchycení a utěsnění. Konstrukce plovoucího válce prošla napěťově-deformační analýzou. Dále byla provedena úprava klikového hřídele a dokonalé vyvážení jednoválcového motoru. Pro uložení hnacího ústrojí byly navrženy nové bloky a skříně. Motor byl zkompletován a uchycen na stojan.
The aim of this master`s thesis was to design a single-cylinder test engine for measuring of the friction forces between the piston group and the cylinder liner. Main engine parameters are based on the common production engine. A floating liner device was chosen for a friction forces measurement. It was necessary to solve an attachment and sealing of the floating liner. Stress-strain analysis of the floating liner has been done. Next step was to re-design a production crankshaft also with a connected balancing devices for single-cylinder engine. Powertrain was seated in a completely new units. Finally the engine was completed and mounted on a stand.
Keywords:
balancing; Experimental single-cylinder engine; floating liner; mechanical friction losses; sealing; Experimentální jednoválcový motor; mechanické třecí ztráty; plovoucí vložka; těsnění; vyvažování
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/20358