Original title:
Vliv vulkanického popela na leteckou dopravu
Translated title:
Effect of volcanic ash to Air Transport
Authors:
Soukop, Robin ; Šplíchal, Miroslav (referee) ; Chlebek, Jiří (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce komplexně zpracovává problematiku vulkanického popela a jeho vlivu na letectví včetně samotné vulkanické aktivity (podmínek pro její existenci, pro existenci erupcí a jejich základních produktů). Mimo to se práce věnuje následkům, které má vulkanický popel na letadla a letiště, možnostem jeho detekce či sledování a mechanismu jeho šíření ve vzdušném prostoru. Zvláštní důraz je pak kladen na letecké incidenty s ním související a na ohrožení, které představuje pro vzdušný prostor České republiky.
This master's thesis deals with the issue of volcanic ash as a complex and its impact on aviation, including the volcanic activity itself (conditions for its existence, for existence of eruptions and their basic products). In addition, the thesis also deals with effect of volcanic ash on aircraft and airports, possibilities of its detection or monitoring as well as mechanism of its spreading in airspace. The emphasis is laid mainly on air incidents related to volcanic ash and on danger it poses to the airspace of the Czech Republic.
Keywords:
airspace; Atlantic; Atlantic Ocean; atmosphere; classification; cloud; contamination; Czech Republic; encounter; eruption; Europe; explosion; Eyjafjallajökull; fallout; Iceland; incident; jet stream; lava; magma; stratosphere; tephra; troposphere; volcanic ash; volcano; Atlantik; Atlantský oceán; atmosféra; erupce; Evropa; exploze; Eyjafjallajökull; incident; Island; klasifikace; kontaminace; láva; magma; oblak; spad; stratosféra; střet; tefra; troposféra; tryskové proudění; vulkanický popel; vulkán; vzdušný prostor; Česká republika
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/8401