Original title:
Návrh letounu VUT 051 RAY s uvážením hybridního pohonu
Translated title:
Design of VUT 051 RAY aircraft with hybrid power unit
Authors:
Zeman, Petr ; Bencalík, Karol (referee) ; Píštěk, Antonín (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá návrhem hybridního pohonu pro malý letoun. Úvodní část nahlíží do problematiky hybridního pohonu a popisuje jeho současné využití v letectví. V další části práce jsou porovnány letouny VUT 051 RAY a Skyleader 600 a je vybrán letoun s lepšími aerodynamickými charakteristikami. Pro zvolený letoun je navržena vhodná koncepce hybridního pohonu. Na základě zvolené koncepce jsou vypočteny základní letové výkony. Následně je proveden hmotnostní rozbor a výpočet centráží letounu se zvolenými komponenty pohonu a jejich uspořádáním. V závěrečné části je navrženo motorové lože elektromotoru a konstrukce pro zástavbu baterií.
The master´s thesis deals with a design of hybrid power unit for a small aircraft. The Introductory part goes into the problems of hybrid power unit and describes its current use in aviation. In the next part of the thesis aircrafts VUT 051 RAY and Skyleader 600 are described and the aircraft with better aerodynamic characteristic is chosen. A suitable conception of hybrid power unit is proposed for this aircraft. On the basis of the proposed conception basic flight performance are figured out. After that a weight and blance analysis are made with the chosen power unit components and thair arrangement. In the final part electric motor mounting and a frame for holding batteries are designed.
Keywords:
aircraft; electric motor mounting; flight performance; hybrid power unit; Skyleader 600; VUT 051 RAY; weight and balance analysis; hmotnostní rozbor a centráže; hybridní pohon; letoun; letové výkony; motorové lože; Skyleader 600; VUT 051 RAY
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/5706