Original title:
Hydrodynamická ložiska šestiválcového vznětového motoru
Translated title:
Plain Bearings of Six-cylinder CI Engine
Authors:
Hruška, Miroslav ; Píštěk, Václav (referee) ; Dundálek, Radim (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se věnuje hydrodynamickým kluzným ložiskám hnacího ústrojí řadového šestiválcového vznětového traktorového motoru. V úvodní části je sestaven přehled soudobě používaných ložiskových materiálů a konstrukčních řešení ložiskových pánví. Dále je uvedena obecná Reynoldsova rovnice hydrodynamického mazání. Stěžejní část diplomové práce je věnována vytvoření virtuálního modelu klikového mechanismu v MBS systému ADAMS/Engine. Tuhá kliková hřídel je v tomto modelu nahrazena pružnou klikovou hřídelí, která je připravena v MKP programu ANSYS a následně exportována. V závěrečné části jsou uvedeny výsledky simulací a jejich zhodnocení.
This master’s thesis focuses on hydrodynamic plain bearing drivetrain in-line sixcylinder diesel tractor engine. In the first part is used as reported in contemporary bearing materials and design solutions bearing basins. Furthermore, given the general Reynolds equation of hydrodynamic lubrication. The main part of the thesis is devoted to creating a virtual model of the crank mechanism in MBS system ADAMS/Engine. Rigid crankshaft in this model is replaced by the flexible crankshaft, which is prepared in the FEM software ANSYS and then exported. The final section presents the results of simulations and their evaluation.
Keywords:
crank mechanism; flexible crankshaft; Hydrodynamic plain bearing; the minimum amount of lubricant layer; the trajectory of the pin center; Hydrodynamické kluzné ložisko; klikový mechanismus; minimální výška mazací vrstvy; pružná kliková hřídel; trajektorie středu čepu
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/1954