Original title:
Hnací ústrojí nekonvenčního vidlicového vznětového šestiválce s vyvažovacím hřídelem
Translated title:
Powertrain of unconvential V-6 diesel engine with balancing shaft
Authors:
Vaculík, Tomáš ; Novotný, Pavel (referee) ; Píštěk, Václav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem této diplomové práce je návrh hnacího ústrojí nekonvenčního vidlicového šestiválce s úhlem rozevření řad válců 90 stupňů a přesazením ojničních čepů 30 stupňů. Diplomová práce přináší rozbor vyváženosti setrvačných sil a jejich momentů, návrh uspořádání vývažků na klikovém a vyvažovacím hřídeli, návrh diskrétního modelu torzního systému klikového ústrojí a návrh pryžového tlumiče torzních kmitů.
The aim of this thesis is to design a powertrain of unconvential V-6 diesel engine with balancing shift with angel of cylinders’s axis 90 degrees and crank pin ofset of 30 degrees. The thesis provides an analysis of balance of inertial forces and their moments, layout of counterbalances on crankshaft and balancing shaft. It also provides a layout of discrete model of torsional cranksaft mechanism and layout of rubber damper of torsional oscillations.
Keywords:
balancing; crankshaft; rubber dumper; strenght calculation; torsional oscillation; kliková hřídel; pevnostní výpočet; pryžový tlumič; torzní kmitání; vyvažování
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/6503