Original title:
Virtuální model rezonančního adhezního testu závěsu kola dle EUSAMA
Translated title:
Virtual model of resonance adhesion test (EUSAMA)
Authors:
Hortová, Petra ; Dočkal, Aleš (referee) ; Mazůrek, Ivan (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce je zaměřena na problematiku týkající se oblasti bezdemontážní diagnostiky a to výhradně rezonančního adhezního testeru dle metodiky EUSAMA. Výsledkem této metody je posouzení technického stavu tlumičů odpružení. Avšak vzhledem k testování celé pružící a tlumící soustavy vozidla, jsou výsledky zkresleny vlivem testovacích podmínek a ostatních komponent vozidla. Cílem diplomové práce je analýza mezí praktického uplatnění rezonančního adhezního testu pro ověřování kvality tlumení kol dopravních prostředků. Problematika bude řešena pomocí virtuálního modelování v programu Adams/View, kde se vytvoří reálná náprava automobilu Škoda Roomster TDI 1.4. Na tomto modelu budou následně simulovány možné funkční vlastnosti a opotřebení jednotlivých komponent ovlivňující metodu. Virtuální model nápravy bude dále využíván pro výzkumnou činnost Ústavu konstruování Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně.
Thesis deals with problems about areas of a non-assembling diagnostics namely resonant adhesive tester according to an EUSAMA methodology. Result of the methodology is a technical condition examination of dampers. However with regard to testing of whole suspension and damping vehicle system are results distorted by influence of testing conditons and another vehical components. Goal of thesis is analysis limits of practical use resonant adhesive tester for a quality checking of mount wheels damping. Problems are solved by a virtual simulation in a program Adams/View where is created a real model of vehical axle of Skoda Roomster TDI 1.4. In the model is consequently simulated possible functional characteristics and abrasions of single components which influence the methodology. Virtual model will be using for research activity of Institute of machine and industrial design Faculty of mechanical ingeneering Brno University of technology.
Keywords:
adhesion; non-assembling diagnostics; sensitivity analysis; shock absorber; signal processing; virtual modelling; wheel suspension; adheze; bezdemontážní diagnostika; citlivostní analýza; tlumič odpružení; virtuální modelování; zpracování signálu; závěs kola
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/12227