Název:
Chování kluzných ložisek řadového pětiválcového motoru při různých provozních podmínkách
Překlad názvu:
Behaviour of Plain Bearings under Various Working Conditions
Autoři:
Lábus, Jiří ; Svída, David (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Diplomová práce je věnována problematice kluzných ložisek klikové hřídele řadového pětiválcového motoru. Hlavní část se zaměřuje na popis jejich chování při různých provozních podmínkách. Pro potřeby simulace hydrodynamických ložisek je vytvořen virtuální model klikového mechanizmu. Další část se zabývá problematikou konstrukce ložiskových pánví. Je vytvořen přehled ložiskových materiálů a stručně popsán technologický postup výroby pánve kluzného ložiska. Pro pochopení složité problematiky hydrodynamického mazání je odvozena Reynoldsova diferenciální rovnice a nastíněn postup výpočtu dynamicky zatížených ložisek. V závěrečné části práce jsou prezentovány nejzajímavější výsledky získané z výpočtových analýz.
This diploma thesis is devoted to problems of crankshaft plain bearings at five-cylinder in-line engine. Document body describes behaviour of plain bearings under various working conditions. To needs of the hydrodynamic bearings simulations is created the cranktrain virtual model. Next part of hereof document deals with problems of bearing shell design. Is created survey of the bearing materials and shortly described technological processing of shell bearing. To understand complicated problems hydrodynamic lubrication is derived Reynolds differential equation and foreshadowed succession calculation dynamically loaded bearings. In final parts of this thesis are presented most interesting results obtained from computational analysis.
Klíčová slova:
hydrodynamické mazání; klikový mechanismus; Kluzné ložisko; multibody systém; polární diagram zatížení ložiska; trajektorie středu čepu ložiska; bearing load polar diagram; cranktrain; hydrodynamic lubrication; multibody system; pin bearing trajectory; Plain bearing
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/25247