Název:
Namrzavost zemin a druhotných materiálů v podloží vozovek
Překlad názvu:
Frost susceptibility of soils and waste materials to pavement subgrade
Autoři:
Sokolová, Veronika ; Mondschein,, Petr (oponent) ; Stehlík, Dušan (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební
Abstrakt: [cze][eng]
Porušení dopravních konstrukcí vlivem mrazu je v oblastech, kde se teploty pohybují pod bodem mrazu, problém, který může vést až k trvalým deformacím stavby. Teoretická část této práce se zabývá promrzáním vozovky a jejího podloží. Předkládá způsoby stanovení míry namrzavosti jak v České republice, tak v zahraničí. Popisuje materiály používané v podloží pozemních komunikací a jejich vhodnost z hlediska namrzavosti. Podrobněji se věnuje elektrárenským popílkům jako možné přísadě ke zlepšení charakteristik zemin, jejich vlastnostem a možnosti použití ve stavebnictví. Praktická část práce se zaměřuje na provedení přímé laboratorní zkoušky míry namrzavosti, zkoušky okamžitého indexu únosnosti i kalifornského poměru únosnosti a zkoušky cyklického zatěžování v triaxiálním přístroji k určení modulu pružnosti. Zkoušky jsou provedeny na dané zemině, směsích této zeminy s určitými procentuálními podíly popílků z různých zdrojů a na téže zemině upravené vápnem. Výsledky jsou následně porovnány a hledá se závislost mezi jednotlivými naměřenými charakteristikami materiálů.
Destruction of road constructions due to the frost is in locations with temperatures under the zero a problem which leads to permanent deformation. The theoretical part of this thesis deals with the freezing process of the pavement and its subgrade. It presents methods for determining the rate of frost susceptibility in both the Czech Republic and abroad. Describes the materials used in the subgrade of roads and their suitability in terms of frost susceptibility. The thesis closely examines the fly-ashes, their properties and possibilities of using in the construction industry. The practical part of the thesis focuses on the performance of direct laboratory frost heave tests, immediate bearing index tests, California bearing ratio tests and cyclic load triaxial tests to determine the modulus of elasticity. Tests are carried out on the soil, the soil mixtures with certain percentages of fly ash from different sources at the same soil treated with lime. Then the results are compared and dependence between the measured characteristics of materials is created.
Klíčová slova:
kalifornský poměr únosnosti; ledové čočky; modul pružnosti; mrazový zdvih; míra namrzavosti; Namrzavost; okamžitý index únosnosti; optimální vlhkost; podloží vozovky; popílek; Proctorova zkouška; přímá zkouška namrzavosti; tání; zemina; California bearing ratio; fly ash; frost heave; frost heave test; Frost susceptibility; ice lenses; immediate bearing index; modulus of elasticity; optimum moisture; Proctor test; rate of frost susceptibility; soil; subgrade; thawing
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/37764