Original title:
Rozvoj služeb z hlediska konkurenceschopnosti
Translated title:
Service Innovation as a Drive for Competitiveness
Authors:
Kováčová, Petra ; Michelfeit, Stanislav (referee) ; Zich, Robert (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská Abstract:
[eng][cze]
Diplomová práce představuje paradigmata servisně orientované ekonomiky z hlediska konkurenceschopnosti firmy. Zaměřuje se na konkurenční výhody, kterých lze dosáhnout nebo podporovat rozvojem služeb. Teoretický základ prezentuje specifika a význam sektoru služeb v současných nejvyspělejších ekonomikách. Jmenuje hlavní konkurenční strategie používané v sektoru služeb a srovnává je se zažitými strategiemi známými z produktově orientované ekonomiky. Práce blíže analyzuje metody rozvoje služeb ve společnosti IBM GSDC Brno v oblasti globalních IT služeb. Pojednává o hlavních problémech spojených s jejich inovací a zároveň naznačuje současné a budoucí trendy v oblasti IT služeb. V praktické návrhové části jsou prezentovány nové přístupy k rozvoji služeb, které by mohly podpořit konkurenceschopnost firmy na globálním trhu služeb.
The master thesis discusses the service-oriented economy paradigms with the focus on the company’s competitiveness. Specifically it points at the competitive advantages which can be achieved or promoted through service innovation. The theoretical background demostrates the specifics and the importance of services in today`s leading economies. It shows the competitive strategies used in service companies and compares them with the known strategies defined for and used in product-oriented economy. The thesis analyzes more closely the service innovation methods used by the IBM GSDC Brno company in the global IT services area. It indicates and discusses the main problems of service innovation which can hinder the competitive advantage development as well as the current and future trends in the IT services sector. As a result the thesis proposes the improved approaches to service innovation which can lead to better competitiveness on the global service marketplace.
Keywords:
dovednosti; konkurenceschopnost; konkurenční výhoda; Management and Engineering; rozvoj služeb; Service Science; servisně orientovaná ekonomika; SSME; strategie Chytřejší planeta; systém služeb; vzdělávání; znalosti; životní cyklus služeb; competitive advantage; competitiveness; education; knowledge; Management and Engineering; service innovation; service lifecycle; Service Science; service system; service-oriented economy; skills; Smarter planet strategy; SSME
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/13795