Název:
Ztráty jednofázového asynchronního motoru s trvale připojeným kondenzátorem
Překlad názvu:
Losses of capacitor run induction motor
Autoři:
Štaffa, Jiří ; Hájek, Vítězslav (oponent) ; Mach, Martin (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [cze][eng]
Tato práce se zabývá zvyšováním účinnosti jednofázového asynchronního motoru s permanentně připojeným kondenzátorem. Celou práci lze dělit do dvou částí, jedna je obecnějšího charakteru a druhá se zabývá analýzou a měřením. První část je věnována konstrukčnímu provedení motoru, objasnění principu funkce, rozběhu a chodu motoru, a výpočtu účinnosti motoru, kde jsou zahrnuty typy ztrát snižující účinnost motoru. Druhá část je tvořena analýzou ztrát, která sestává z měření zatěžovacích momentových charakteristik, měření motoru při stavu nakrátko, naprázdno, měření mechanických a dodatečných ztrát. Dále byly měřeny hodnoty potřebné pro věrohodné vytvoření simulačního modelu (odpor jednotlivých vinutí apod.). Po vytvoření modelu v ANSYS Maxwell s využitím modulu RMxprt, po analytickém vypočtení zatěžovacích charakteristik a po získání charakteristik využitím metody konečných prvků lze tyto charakteristiky porovnat a určit tak správnost vytvořeného modelu. Toto měření a simulace bude provedeno i u motoru s kvalitnějšími plechy v magnetickém obvodu. Následně budou simulovány možné úpravy snižující jednotlivé ztráty, které byly nastíněny v předchozích kapitolách.
This project deals with increasing efficiency of one phase induction motor with permanent split capacitor. We can whole thesis divide into two parts, the first one is basic and the second is interested in analysis and measurement. First part handles with construction of single phase induction motor, explanation of function principle, start and run of motor. Calculating of efficiency including type of losses, which reduce efficiency. Second part concerns analysis losses including moment load characteristic, motor measurement while rotor is locked, with no load operation, measuring mechanical and additional losses. Further there will be measured useful values for creation model for simulation (reactance of windings etc.). Than will be the model created in ANSYS Maxwell with module RMxprt. After analytic calculation in RMxprt and using Finite Element Method (FEM) load characteristics will be compared together. This comparison gives us information about accuracy of model for simulation. Simulation and measurement will be carried out on another engine with high quality ferromagnetic material used for magnetic circuit of motor. Further will be done simulation of motor with modifications shown in previous chapter for high efficiency.
Klíčová slova:
analytický výpočet; ASYS Maxwell; Jednofázový asynchronní motor; konstrukce a princip funkce; metoda konečných prvků; měření zatěžovacích charakteristik; prodloužení magnetického obvodu; ražení plechů; RMxprt; snižování odporu kotvy; snížení ztrát; tlakové lití mědi; trvale připojený kondenzátor; tvar drážek rotoru; vysoká účinnost; změna průřezu statorového vinutí; zvýšení účinnosti; žíhání statorových a rotorových plechů; analytical calculation; ANSYS Maxwell; construction and principle of function; core axial lengthening; cross enlargement of stator winding; cutting of metal plate; design of rotor slot; die-cast rotor cage; finite element method; high efficiency; increase of efficiency; load characteristic measurement; losses reduction; One phase induction motor; permanent split capacitor; reduction of rotor resistance; RMxprt; stator and rotor core annealing
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/39117