Original title:
Analýza a inovace elektrických motorků pro automobily
Translated title:
Automotive Electric Motors Analysis and Innovation
Authors:
Vala, Tomáš ; Mach, Martin (referee) ; Hájek, Vítězslav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
V automobilové technice se pro elektrické pohony nejčastěji používají stejnosměrné motory. Nejčastějším představitelem stejnosměrných motorků v automobilu je startér a stěračový motorek skel. Tato práce má za cíl přiblížit konstrukci jednotlivých motorků v automobilové technice, tedy se blíže seznámíme s konstrukcí stejnosměrného motoru. Nevýhodou stejnosměrných motorků je tzv. „kluzný kontakt“, který je mezi kartáči a komutátorem zdrojem elektromagnetického rušení a poruch. Dále se zaměříme na možnosti a předpoklady inovace a modernizace motorků včetně příkladů výpočtů ztrát u stejnosměrného motoru.
Electric drives used in automotive industry are often based on standard DC motor as it is widely recognised as mature and reliable technology. The most common applications of DC motors in automotive industry are starters and wind screen wiper motors. Aim of this thesis is to provide design overview of typical automotive DC motor therefore main parts and features of the machine will be described in detail. Main disadvantage of DC motor is „sliding contact“ between commutator and carbon brushes which introduces source of electromagnetic disturbance and requires regular maintenance. Within this project different aspects of DC motor design and innovation are expected to be tackled including examples of loss calculation.
Keywords:
car; Direct current motor; innovation process; permanent magnet; rotor lamination.; single-phase motor; windshield wiper motor; automobil; jednofázový motor; permanentní magnety; proces inovace; rotorový plech.; Stejnosměrný motor; stěračový motor
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/7543