Název:
Simulace poslechového prostoru, azimutu a vzdálenosti zvukového zdroje pro vícekanálové ozvučovací systémy
Překlad názvu:
Simulations of auditory space and azimuth&distance of sound source, for multichannel sound systems
Autoři:
Orlovský, Kristián ; Schimmel, Jiří (oponent) ; Balík, Miroslav (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
slo
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [slo][eng]
Táto práca je zameraná na simuláciu posluchového priestoru. Popisuje najčastejšie používanú panoramovacú metódu, ktorou je vektorová metóda. Ďalej sa zaoberá obrazovou metódou, ktorá umožňuje výpočet parametrov priamej zvukovej vlny a zvolený počet odrazených zvukových vĺn v pravouhlej miestnosti. Túto metódu porovnáva s metódou ray-tracing, taktiež často používanou. Študuje problematiku frekvenčne závislej zvukovej pohltivosti materiálov pri odrazoch zvukovej vlny od steny. Na základe týchto poznatkov sú navrhnuté vo vývojovom prostredí MATLAB dve applikácie. Jedna slúži na simulovanie virtuálneho zvukového prostredia. Druhou je aplikácia pre panoramovanie azimutu a vzdialenosti zdroja zvuku.
This thesis is aimed at simulation of auditory space. It describes the most frequently used panning method: Vector Base Amplitude Panning. Also is focused on image source method, which allows computing the parameters of direct sound wave and reflections in rectangular room. This method is compared with ray–tracing method, which is also often used. It deals with the matter of the frequency – dependent absorption of materials in reflection of the sound wave against the wall. On the basis of these information two applications were designed in MATLAB development environment. The first one allows the simulation of auditory space. The other one is the application for sound source panning by its azimuth and distance.
Klíčová slova:
application for auditory space simulation; application for sound source panning; image source method; material sound absorption; panning; ray-tracing method; simulation of auditory space; simulation of early reflections; sound source panning; VBAP; vector base amplitude panning; vector base amplitude panning method
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/4150