Název:
Optimalizace MEA struktury pro nízkoteplotní palivové články
Překlad názvu:
Optimalization of MEA structure for low temperature fuel cells
Autoři:
Chladil, Ladislav ; Novák, Vítězslav (oponent) ; Barath, Peter (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [cze][eng]
Diplomová práce se zabývá optimalizací elektrodového uspořádání v kombinaci s polymerní membránou (MEA – membrane electrode assembly) po stránce materiálové a technologické. Cílem práce bylo vytvoření a měření funkčních MEA struktur s třemi různými typy uhlíků. Teoretická část je zaměřena na fyzikální a chemické vlastnosti nízkoteplotních palivových článků s pevnou polymerní membránou. Experimentální část podrobně popisuje výrobu katalytických materiálů, s různými druhy uhlíku a s různou dotací platiny. Vyrobené elektrodové materiály byly zkoumány metodou cyklické voltametrie. Dalším krokem bylo vyrobení MEA struktur a měření V-A charakteristik pomocí digitálně řízené zátěže v experimentálním palivovém článku Quintech.
This master’s thesis focuses on optimization of electrode configuration in combination with a polymer membrane (MEA - Membrane Electrode Assembly) in terms of material and technology. The main goal was to create a functional measurement of MEA structures with three different types of carbon materials. The theoretical part focuses on the physical and chemical properties of low-temperature fuel cells with polymer membrane. The experimental section describes the manufacture of catalytic materials with different types of carbon and various contents platinum. Produced by electrode materials were investigated by cyclic voltammetry. The next step was to manufacture MEA structures and characteristics of VA measurement using a digitally controlled load in the experimental fuel cell Quintech.
Klíčová slova:
elektrody; Palivové články; plynové hospodářství; electrodes; Fuel cells; gas management
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/17087